Funkcje edukacji zawodowej - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 63
Wyświetleń: 644
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Funkcje edukacji zawodowej - omówienie - strona 1

Fragment notatki:

Funkcje edukacji zawodowej
Kształcenie - obecnie obowiązuje kształcenie ustawiczne, czyli ciągłe, polegające na nieustannym dokształcaniu posiadanych kwalifikacji ogólnych i zawodowych.
Formy kształcenia zawodowego:
szkolenie - uczenie prostych umiejętności, wymagających mini. Przygotowania teoretycznego
dokształcanie - zdobycie nowej wiedzy i umiejętności potrzebnej do wykonywania pracy lub zawodu w nowych warunkach
doskonalenie zawodowe - podwyższenia kwalifikacji zawodowych, ze względu na rozwój stanowiska pracy
Funkcje edukacji dorosłych:
F. adaptacyjna - przystosowanie pracownika do nowych stanowisk pracy
F. wyrównawcza - uzupełnia wiedzę
F. renowacyjna - uzupełnia wiedzę osób, które powracają do pracy po przerwie
F. rekonstrukcyjna - pomaga zmienić kwalifikacje zgodnie z nowymi sytuacjami rynkowymi/ zainteresowaniami
F. kreująca - praca w zespołach w czasie szkoleń itd. Zmusza do kształcenia myślenia twórczego, podejmowania decyzji, konceptualizacji przemian itp. - pełen rozwój!
5. Jak uczą się dorośli?
Ludzie zachowują zdolność uczenie się do późnego wieku, pod warunkiem że metody edukacji będą dostosowane do poziomu i właściwości ich sprawności intelektualnej.
Za uczenie się dorosłych odpowiada inteligencja skrystalizowana (wykorzystująca nabyte doświadczenia i nawyki umysłowe, wzrost płynności słownej, nowe strategie myślenia i organizacji wiedzy ) * przeciwstawieństwo intelig. płynnej - wrodzonej, opartej na procesie mechanicznym
Efektywność nauczania u dorosłych jest większa, gdy elementy wiedzy deklaratywnej (jak jest?) łączą się z wiedzą proceduralną (co należy zrobić?) i wyjaśniającą (dlaczego?)
Przy doborze grupy trzeba pamiętać o skrupulatnym wyselekcjonowaniu uczestników, aby byli na podobnym poziomie (tak aby, każdy nadążał i nikt się nie nudził )
Metody edukacyjne:
Uczenie sztuczne - pamięciowe. Dorośli lepiej zapamiętują, jeżeli wiedza jest przez nich postrzegana jako ważna i przydatna w pracy.
Uczenie naturalne - rozpatrywane w konkretnych analizach i syntezach, case study - skuteczne szczególnie w grupach o tych samych zawodach i stanowiskach pracy
Uczenie racjonalne - poznawanie w działaniu, pod warunkiem rozumienia i wykorzystywania uogólnień, wnioskowania i poszukiwania nowych rozwiązań. 6. Jak kształcić dorosłych?
Cel kształcenia - wyższa efektywność, skuteczność i wydajność pracy oraz satysfakcja pracownika.
Aby osiągnąć ten cel, należy dokładnie określić cele każdej jednostki dydaktycznej i całego procesu w kategoriach zmian w słuchaczu (tzn. nie co było tematem, tylko czego faktycznie się nauczyli ).


(…)

… poruszania się/działania
- analiza błędów na forum grupy, może być psychicznie trudna
- duże porcje materiału rodzą niepokój co do własnych zdolności
- praca w grupie może być trudna dla osób nieśmiałych
- nie można pozwolić aby uczestnicy bali się ujawniać swoje błędy
- sukcesy i porażki są naturalne w czasie nauki, najważniejszy jest stosunek do nich uczącego się - w grupie każdy ma szanse się wykazać
3…

Wszystko zaczęło się od publikacji A.Saltera, który przedstawił sposoby radzenia sobie z trudnymi sytuacjami społecznymi pacjentów o zaburzeniach osobowości. Brak asertywności Salter nazywał stanami zahamowań. Podczas treningu uczestnicy wykonują ćwiczenia „oduczania”(trening behawioralny) nabytych nawyków nieprawidłowych relacji interpersonalnych - wg. Wolpe dezensytyzacja czyli odczulanie.
Mechanizm…
…, medytacje i wizualizację samego siebie jako osoby pozytywnej w sytuacji pozytywnej. Stosuje się go głównie wśród kardy kierowniczej, aby zwiększyć wolę sukcesu i stymulować działania sprzyjające rozwojowi jednostki i organizacji. Inne metody niekonwencjonalnej edukacji zawodowej
Trening doskonalenia pracy, pobudzania informacji i rozwijania twórczości - do tego typu treningów stosuje się metody: tzw. kół
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz