To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Funkcja organizowania Realizacja planów zachodzi poprzez realizacje funkcji organizowania. Organizowanie rozumiane jest jako funkcja w ramach której: dostosowuje się elementy zasobów do wyznaczonych celów (ilość, strukturę , rozmieszczenie majątku, stanowisk pracy , kwalifikacje pracowników, normy i normatywy techniczne, organizacyjne, treści informacji, itp.) realizuje się procesy i czynności aby wyprodukować i dostarczyć klientowi wysokiej jakości produkt (co robić, jak robić, kiedy robić, w jakim miejscu i kolejności, czym robić) począwszy od zaopatrzenia a kończąc na sprzedaży. Organizowanie rozpatruje się jako statyczne dobieranie wszystkich elementów wstępujących w firmie do postawionych zadań oraz dynamicznie jako zachodzący proces działania (mierzenie czasu pracy, normowanie, dobierani harmoniczne działań w sprawny proces). Organizowanie obejmuje: podzielenie pracy na proste zajęcia-czynności, ??? łączy proste zajęcia w procesy, łączy kilka stanowisk pracy w jedno, budowanie płaskich struktur, uprawnianie władcze, dostosowywanie zasobów ludzkich do wymagań organizacji, doskonalenie organizacji, Ważnym elementem organizowania jest zbudowanie struktury organizacyjnej. Podstawą jej budowy są cele organizacji oraz specjalizacja, uprawnienia władzy i rozpiętość kierowania. Rozpiętość oznacza ilu podwładnych bezpośrednio podlega kierownikowi. Władza w firmie -przedsiębiorstwie może być ustawiona centralnie lub poprzez delegowanie być zdecentralizowana. Współczesne firmy starają się jak najwięcej uprawnień przekazać w miejsca powstawania decyzji co nazywamy uprawnianiem. Wyrazem ustalonej struktury organizacyjnej w przedsiębiorstwie jest sposób powiązanie komórek organizacyjnych w postaci schematu. Występują tradycyjne powiązania w postaci struktur: procesowej wirtualnej. Podejście procesowe do organizacji zmienia zasady podziału pracy mające doprowadzić do specjalizacji. Obecnie całe procesy mają wykonywać profesjonalni pracownicy o szerokim zakresie wiedzy i umiejętności. Podejście procesowe nazywane jest reinżynieringiem (reenginieering). Struktury wirtualne są odpowiedzią na potrzebę elastycznego dostosowania się wykonawcy do różnych bardzo zróżnicowanych zadań (asortymentu) i wielkości zadania. Współcześnie spotykamy się ze wirtualnymi strukturami organizacyjnymi, są nimi np.: wirtualny bank, developmerzy budownictwa, firmy organizujące wystawy nowych urządzeń technicznych, konferencje to przykłady struktur wirtualnych. funkcjonalnej, sztabowej, dywizjonalnej macierzowej
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)