To tylko jedna z 17 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
FORMY ZABAWOWE ĆWICZEŃ KOREKCYJNYCH. Wstęp Szybkie tempo zmian zachodzących w środowisku człowieka odbija się na nim w sposób niekorzystny. Ludzkie mechanizmy adaptacyjne często nie nadążają za dynamizmem zmian cywilizacyjnych. Ponadto wyeliminowanie czynnych form ruchu z życia codziennego na korzyść biernego siedzenia przed telewizorem czy komputerem, jest przyczyną różnych schorzeń narządów ruchu oraz wad postawy i budowy ciała. Diagnoza, leczenie i profilaktyka w zakresie wad i schorzeń narządów ruchu to nie tylko zadanie medycyny, ale i gimnastyki korekcyjnej. W przedszkolach, szkołach, domach kultury, klubach sportowych ta forma ćwiczeń ruchowych jest ostatnio bardzo popularna. Obejmując swym zasięgiem dzieci i młodzież, daje nadzieję na sprawnych i zdrowych dorosłych. Gimnastyka korekcyjna, traktowana przez prowadzących i uczestniczących jak dobra zabawa , ma dużo większe szanse powodzenia. Zabawa jest bowiem naturalną, dobrowolną i przynoszącą radość aktywnością, będącą celem samym w sobie. Tak pojęta gimnastyka korekcyjna posiada zatem nie tylko znaczenie zdrowotne, ale i wychowawcze. Sprzyjając rozwojowi fizycznemu, stanowi zachętę do komunikowania się z innymi, pozwala rozładować napięcia emocjonalne i stres, uczy koncentracji i uwagi oraz samodzielności i wytrwałości. Poza tym zadowolenie z pracy nad własnym ciałem i z prawidłowo wykonywanych zadań, podnosi niewątpliwie poczucie własnej wartości. Odczuwanie i przeżywanie „inteligencji” i estetyki swojego ciała to ważne czynniki sprzyjające powstaniu pozytywnego obrazu samego siebie. Wskazania ogólne Specjaliści z zakresu medycyny i wychowania fizycznego zgodnie twierdzą, że najlepsze rezultaty przynosi systematyczne uprawianie ćwiczeń. Korzystniej jest ćwiczyć codziennie, choćby krótko, niż raz na jakiś czas dłużej. Do ćwiczeń korekcyjnych dziecko musi przystępować wypoczęte. Każde z ćwiczeń należy powtórzyć kilka razy, zależnie od charakteru ćwiczenia; trudne: 2-4 razy, łatwe: 8-10 razy. Wiek przedszkolny i wczesnoszkolny charakteryzuje się na ogół dużą plastycznością aparatu ruchowego, ale jeszcze stosunkowo słabą koordynacją ruchów, dlatego też u dzieci przedszkolnych większą wartość mają zajęcia prowadzone krótko i powtarzane parokrotnie w ciągu dnia. W ćwiczeniach stosujemy wolne tempo. Szybkie tempo utrudnia, a nawet uniemożliwia poprawne wykonywanie ćwiczeń. Zakres ruchu zawęża się, precyzja jest znikoma, a korekcja utrudniona. Nauczyciel powinien ćwiczyć razem z dzieckiem. Przed ćwiczeniami właściwymi organizowana jest krótka roz grzewka , która przygotowuje dziecko fizycznie i psychicznie do ćwiczeń.
(…)
… przewróconego na grzbiet. W czasie zabawy nie można odrywać barków od podłogi. Na hasło: Chrabąszcz odpoczywa - opuszczenie rąk i nóg na podłogę. Zabawa trwa około 2 minut.
Oddziaływanie korekcyjne:
odciążenie kręgosłupa,
wzmocnienie mięśni brzucha.
Przeciwwskazania: brak
2. WYCIERACZKI SAMOCHODOWE
Przybory i przyrządy: bębenek Uczestnicy: dowolna liczba
Organizacja i przebieg: Leżenie na podłodze na plecach…
…:
wzmocnienie mięśni brzucha,
wzmocnienie mięśni wysklepiających stopy.
Przeciwwskazania: brak
4. DŹWIG
Przybory i przyrządy: 1 woreczek dla każdego
Uczestnicy: minimum 2 osoby
Organizacja i przebieg: Siad na podłodze z ugiętymi nogami w odstępach dwu kroków od siebie. Dłonie oparte o podłogę za sobą. Tułów wyprostowany, łopatki ściągnięte. Przed każdym leży woreczek. Na hasło: Dźwig pracuje - chwycenie…
…. Następnie powtórzenie ćwiczenia ze zmianą rąk. Oddziaływanie korekcyjne:
odciążenie kręgosłupa od ucisku osiowego,
wzmocnienie prostownika grzbietu odcinka piersiowego,
wzmocnienie mięśni karku.
Przeciwwskazania: brak
3. LOT SAMOLOTU
Przybory i przyrządy: zbędne
Uczestnicy: minimum 2 osoby
Organizacja i przebieg: Leżenie na brzuchu z dłońmi po brodą. Nogi wyprostowane i złączone. Na hasło: Samolot leci…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)