Zajmują się takimi tematami i problemami jak: pojęcie budżetu i jego funkcje, system budżetowy, struktura budżetu, pojęcie i cechy budżetów samorządowych, pojęcie i źródła dochodów budżetowych, podatek - definicja, cechy, klasyfikacja, zasady podatkowe, funkcje podatków, finanse jednostek działających w sferze budżetowej, skarb państwa, finanse publiczne, teoria Wagnera i Hansena, teoria Lernera i Buchanana, neoliberalizm, założenia teorii rewolucji Keynesowskiej, ortodoksyjna teoria finansów publicznych, pojęcie i cechy budżetu państwa, zasady budżetowe, okres przedkapitalistyczny i jego przedstawiciele, liberalna myśl ekonomiczna i jej przedstawiciele, polityka podatkowa państwa, podatek, rodzaje podatków, zastosowanie podatków przez rząd, interwencjonizm, kameralizm, merkantylizm, kolbertyzm, fizjokratyzm, dobra publiczne, społeczne i prywatne, założenia polityki i plan gospodarczy na rok 2002 (dochody, wydatki, inflacja, bezrobocie).
1. Czym zajmuje się nauka o finansach publicznych.
Przedmiotem nauki o finansach publicznych są zjawiska i procesy związane z powstawaniem i rozdysponowaniem pieniężnych środków publicznych zapewniających funkcjonowanie sektora publicznego. Nauka o FP bada przyczyny dla których tworzy się fundusze publiczne, jak też różnorodne skutki jakie wywołuje ich tworzenie. Nauka o FP wyjaśnia treść ekonomiczną i społeczną funduszy publicznych, stara się uchwycić związki przyczynowo-skutkowe między gromadzeniem publicznych środków pieniężnych a procesami gospodarowania, procesami społecznymi i politycznymi. Teorie FP były i są podstawą polityki państwa w zakresie wydatkowania publicznego. Związek FP z funkcjonowaniem całej gospodarki narodowej sprawia że teorie FP stanowiły element ogólnej teorii ekonomicznej i wyprowadzanych z niej doktryn ekonomicznych i społecznych.
2. Scharakteryzować teorię Wagnera i Hansena
A. Wagner sformułował konieczność szerszej ingerencji państwa w mechanizm rynkowy, natomiast teoretyczne podstawy interwencji państwa w sferze produkcji rozwinął J.M.Keynes. Wagner stwierdził iż wraz z rozwojem społecznym władze publiczne zgłaszają popyt na coraz większe dochody wskutek rosnących wydatków. Potrzeby publiczne rosną szybciej niż potrzeby indywidualne. Wzrost potrzeb zbiorowych ma charakter ekstensywny (rezultat presji społeczeństwa na podejmowanie przez państwo nowych funkcji i obowiązków wobec społeczeństwa) oraz intensywny (rezultat rozwoju cywilizacyjnego i poprzez to poszerzenie i realizowanie nowych zadań wobec społeczeństwa w przyszłości). Jest to koncepcja państwa dobrobytu w którym realizowano wydatki socjalne i ubezpieczenia społeczne. (Prawo wzrastających wydatków)
A.H.Hansen (teoria neokeynesowska) odrzucił zasadę zrównoważonego budżetu, ponieważ nie może ona byc celem samym w sobie, że powinna być traktowana jako jeden z elementów funkcjonowania ogólnego mechanizmu gospodarki narodowej. Uważał że należy ograniczyć wahania amplitudy cyklu koniunkturalnego poprzez zaciąganie w latach depresji długu publicznego na finansowanie niezbędnych wydatków państwa co jest przejawem zdrowej polityki fiskalnej. Zalecenia działań dla rządu: - państwowe kredyty w bankach handlowych podczas recesji by dać gospodarce impuls rozwojowy
- wydatki publiczne powinny być finansowane przez progresywny podatek dochodowy w chwili przywrócenia równowagi w gospodarce i osiągnięcia stopnia zatrudnienia
- wprowadzenie podatku pośredniego - od konsumpcji
3. Scharakteryzować teorie Lernera i Buchanana
Teoria
(…)
… dochód tym wyższy podatek
Podatki liniowe - jedna skala podatkowa dla wszystkich np. 12%
Podział podatków:
a) Podatki bezpośrednie - takie których skutków nie można przerzucić na inny podmiot
- podatek dochodowy od osób fizycznych (19%, 30%, 40% - podatki progresywne - im wyższy dochód tym wyższy podatek), podatek dochodowy od osób prawnych (30%), podatek od spadków i darowizn, podatek od czynności cywilnoprawnych, podatek rolny, podatek leśny, podatek od nieruchomości, podatek od środków transportu, podatek od posiadania psów
b) podatki pośrednie - takie których skutki można przerzucić na inny podmiot
- podatek od towarów i usług (zwolniony, 0%, 7%, 22%), podatek akcyzowy, podatek od gier
13. Pierwsze próby interwencjonizmu
Wskutek kwestionowania koncepcji liberalnej zwłaszcza w zakresie wolnego handlu…
… przewiduje rozwiązania w okresie przejściowym, między upływem terminu do uchwalenia budżetu a jego rzeczywistym uchwaleniem.
Rozwiązaniami są:
-prowizorium budżetowe,
-prerogacja budżetu,
-prowadzenie gospodarki budżetowej na podstawie projektu budżetu,
-upoważnienie rządu do dokonywania niezbędnych wydatków.
Zasada zupełności budżetu postuluje odrębne ujęcie wszystkich dochodów i wydatków.
Z tym łączy…
… nieruchomości oraz podatek od spadków i darowizn.
Mianem podatków konsumpcyjnych określa się obciążenia finansowe zawarte w cenach artykułów i dóbr materialnych podlegających powszechnej konsumpcji. Ich charakter można określić jako podatki obrotowe, których ciężar ponosi konsument. Szczególnymi są specjalne podatki konsumpcyjne jak: akcyza, podatek od gier i opłaty monopolowe.
Kryterium podziału podatków…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)