Filozofia Św. Augusta-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 322
Wyświetleń: 1603
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Filozofia Św. Augusta-opracowanie - strona 1 Filozofia Św. Augusta-opracowanie - strona 2 Filozofia Św. Augusta-opracowanie - strona 3

Fragment notatki:

FILOZOFIA ŚW. AUGUSTYNA Sposób greckiego myślenia  wychodzimy od ogólnych twierdzeń, które następnie odpowiednio przekształcamy. Tak tworzymy pewne teorie, system wiedzy Sposób myślenia kręgu wschodniego  oparty jest na Nowym Testamencie. Sposób myślenia Jezusa jest całkowicie inny od sposobu myślenia greckiego. Korzystamy tutaj ze sposobu obrazowego poprzez zastosowanie przypowieści. Mają one naprowadzić słuchacza na odpowiednie wnioski, nie można traktować ich dosłownie. Chrześcijaństwo zdobywało popularność właśnie ze względu na nowy sposób myślenia zaproponowany przez chrześcijan. Gdy zostało zaakceptowane przez cesarstwo grecko- rzymskie zaczęto podejmować próby jego zrozumienia. Grecy i Rzymianie w tym celu musieli zwrócić się w stronę greckiej filozofii. Podjęto próbę wyjaśnienia religii wschodniej za pomocą języka filozofii greckiej. Dwa dominujące systemy w interpretacji to :
Interpretacja według Platona franciszkanie - święty Augustyn
Interpretacja według Arystotelesa  dominikanie - Tomasz z Akwinu
AURELIUSZ AUGUSTYN
Był fenomenalnym retorem urodzonym w Afryce. Początkowo skierował się w stronę filozofii greckiej i rzymskiej, następnie za pośrednictwem biskupa z Mediolanu zainteresował się chrześcijaństwem. Augustyn znalazł się w sferze epikureizmu i odpowiedzi na pytanie :czym jest szczęście? Augustyn odpowiada, że szczęście daje jedynie poznanie Boga i samego siebie. Grecy pojmowali boga jako siłę kosmiczną kształtującą porządek świata. Bóg to według nich absolut, który może być wtórnie personifikowany. Ze wschodu przychodzi koncepcja Boga osobowego, co dla greków jest nieprawdopodobne. Fenomen osobowego rozumienia boga wg Augustyna - pojęcie osoby wiąże się z dwoma momentami - na uznaniu w człowieku tego co jest jego istotą - świadomość i wolność to coś co jest kwalifikacją osobowego wymiaru jakiegoś bytu. Konsekwencją jest plan realizacji świata i wola powołania świata ex nihilo- z nicości. Ale Augustyn twierdził, że zanim Bóg stworzył świat, idee istniały już w jego umyśle. Przypisał więc platońskie idee Bogu i w ten sposób uratował platońskie wieczne idee. Augustyn połączył w swojej filozofii tradycję blisko wschodnią oraz grecko-rzymską. Zadał pytanie: czy wiedza jest warunkiem decydującym? Odpowiedź brzmi nie. W filozofii Augustyna decydującą role odgrywa chęć, wola. Augustyn twierdzi, że chrześcijaństwo jest sposobem życia a nie systemem filozoficznym. Postanowił wyjaśnić istotę chrześcijaństwa. Uważa, że dla chrześcijaństwa najważniejsza jest istota boskości, którą jest miłość w różnych wymiarach. Nie ma lepszego stanu niż stan miłości. Augustyn stara nas się przekonać, że miłość to nazwanie pewnej relacji, do samego siebie, do drugiego i do świata.

(…)

…, nie ma go, gdy istota miłości nie jest realizowana. Afirmacja polega na uznaniu świadomości i wolności drugiego człowieka. Woluntaryzm Augustyna  polega na udzieleniu pierwszeństwa woli przed rozumem. To wola decyduje. Pojawia się nowy element- połączenie świadomości i woli. Według Augustyna Boga nie można pojąć, gdyż jest miłością. Możemy go tylko doświadczyć, ale niemożliwe jest jego poznanie. Bóg stworzył świat…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz