Filozofia społeczna - wykład 9

Nasza ocena:

5
Pobrań: 973
Wyświetleń: 2114
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Filozofia społeczna - wykład 9 - strona 1

Fragment notatki:


Wykład VIII - 28.04.2011 Augustyn z Hippony (cd): Predestynacja  - los pośmiertny  człowieka jest z góry przesądzony.  Pociąga to za sobą pewien  podział  na dwa różne  paostwa:   Civitas Dei -  Paostwo Boga  -  jednośd z Bogiem o charakterze mistycznym  (nie jest to kościół rzymskokatolicki);  jest to rodzaj  paostwa platooskiego.  Istnieją takie wartości jak miłośd. Tutaj jest pielgrzym  - życie na miarę Boga (człowiek  skrojony na  miarę Boga). Ludzie winni  patrzed na siebie  przez pryzmat  Boskości, jest do niej predestynowany,  jeżeli tylko żyje zgodnie  z prawdą. Człowiek  żyje tutaj w szczęściu  i pokoju. Miłośd Boga.    Civitas Terrena -  Paostwo Ziemskie  -  żyją tutaj potępieni,  wszechobecna pycha, ciekawośd i rządze cielesne (nieczystośd).  Tutaj jest grzesznik  - życie na miarę ciała, jest to fałszywy sposób życia. Stawia swój egoizm i egocentryzm  na pierwszym  miejscu. Konsekwencją  grzechu  pierworodnego  jest to, że nie panujemy  nad sobą. Człowiek żyje  tutaj w potępieniu.  Ludzie  przez grzech  pierworodny  są uwikłani  w wojny i konflikty  (najpierw  narodziło  się zło - Kain - to on jest założycielem  paostwa  ziemskiego).  Pogarda Boga. Potępieni  są żywi i umarli.  Władza jest dana od Boga, ale pochodzi z powodu grzechu.  Gdyby  nie było upadku  ludzkości  (grzech  pierworodny)  nie było  by  paostwa. Paostwo to "bicz boży". Przez  złych  władców przejawia  się "boży plan". Paostwo  poprzez  prawo ogranicza  złe działania ludzkie. Życie społeczne  i prawo nie są remedium  na zło. Tylko łaska może chronid przed  złem.  Karol Jansen  - wiele cech wspólnych  w jego filozofii z ideami  Augustyna. Augustyn  podkreśla  wzmocnienie  instytucjonalizmu  Kościoła. Trzeba zbudowad  silną instytucję,  która daje poczucie bezpieczeostwo  co daj możliwośd zbawienia.  Augustyn  walczył z herezjami,  które osłabiały  Kościół, np. z   donatystami,  którzy przeciwstawiali  w religii  ilości - jakośd (sakrament  musi  byd przekazywany  przez  kapłana w nieskalanym  stanie); wg.  Pelagiusza  liczy się  postępowania a nie sakramenty  (Augustyn  nakreśla,  że potrzebna  jest łaska!), u Pelagiusza  łaska jest za coś (Augustyn  mówi, ż e jest  to już etyka a nie wiara);  Milenaryści  - sekta żyjąca w przekonaniu,  że koniec świata ma zaraz nastąpid (Augustyn  zwalcza to właśnie  poprzez instytucjonalizm). Święty Tomasz z Akwinu: W XII wieku  szerzy się herezja  zwana awerroizmem  (podwaliny  w filozofii Arystotelesa).  Kościół wówczas jest silną instytucją. 

(…)

… - to On gwarantuje nam to wszystko, co sami stwarzamy. Wyodrębnia
się przez to realizm. Istnieje jednośd psychofizyczna. Ciało ma taką samą wartośd jak dusza. Bóg zachowa jednostkę przy życiu
(zmartwychwstanie) - osobowy byt zostanie zachowany.
Tomasz "naprawił" życie społeczne. Jest czymś naturalnym i czymś dobrym. Do chrześcijaostwa wraca dobro, harmonia i szczęście.
Podstawą życia jest pax et ordo - pokój…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz