Wykład VIII - 28.04.2011 Augustyn z Hippony (cd): Predestynacja - los pośmiertny człowieka jest z góry przesądzony. Pociąga to za sobą pewien podział na dwa różne paostwa: Civitas Dei - Paostwo Boga - jednośd z Bogiem o charakterze mistycznym (nie jest to kościół rzymskokatolicki); jest to rodzaj paostwa platooskiego. Istnieją takie wartości jak miłośd. Tutaj jest pielgrzym - życie na miarę Boga (człowiek skrojony na miarę Boga). Ludzie winni patrzed na siebie przez pryzmat Boskości, jest do niej predestynowany, jeżeli tylko żyje zgodnie z prawdą. Człowiek żyje tutaj w szczęściu i pokoju. Miłośd Boga. Civitas Terrena - Paostwo Ziemskie - żyją tutaj potępieni, wszechobecna pycha, ciekawośd i rządze cielesne (nieczystośd). Tutaj jest grzesznik - życie na miarę ciała, jest to fałszywy sposób życia. Stawia swój egoizm i egocentryzm na pierwszym miejscu. Konsekwencją grzechu pierworodnego jest to, że nie panujemy nad sobą. Człowiek żyje tutaj w potępieniu. Ludzie przez grzech pierworodny są uwikłani w wojny i konflikty (najpierw narodziło się zło - Kain - to on jest założycielem paostwa ziemskiego). Pogarda Boga. Potępieni są żywi i umarli. Władza jest dana od Boga, ale pochodzi z powodu grzechu. Gdyby nie było upadku ludzkości (grzech pierworodny) nie było by paostwa. Paostwo to "bicz boży". Przez złych władców przejawia się "boży plan". Paostwo poprzez prawo ogranicza złe działania ludzkie. Życie społeczne i prawo nie są remedium na zło. Tylko łaska może chronid przed złem. Karol Jansen - wiele cech wspólnych w jego filozofii z ideami Augustyna. Augustyn podkreśla wzmocnienie instytucjonalizmu Kościoła. Trzeba zbudowad silną instytucję, która daje poczucie bezpieczeostwo co daj możliwośd zbawienia. Augustyn walczył z herezjami, które osłabiały Kościół, np. z donatystami, którzy przeciwstawiali w religii ilości - jakośd (sakrament musi byd przekazywany przez kapłana w nieskalanym stanie); wg. Pelagiusza liczy się postępowania a nie sakramenty (Augustyn nakreśla, że potrzebna jest łaska!), u Pelagiusza łaska jest za coś (Augustyn mówi, ż e jest to już etyka a nie wiara); Milenaryści - sekta żyjąca w przekonaniu, że koniec świata ma zaraz nastąpid (Augustyn zwalcza to właśnie poprzez instytucjonalizm). Święty Tomasz z Akwinu: W XII wieku szerzy się herezja zwana awerroizmem (podwaliny w filozofii Arystotelesa). Kościół wówczas jest silną instytucją.
(…)
… - to On gwarantuje nam to wszystko, co sami stwarzamy. Wyodrębnia
się przez to realizm. Istnieje jednośd psychofizyczna. Ciało ma taką samą wartośd jak dusza. Bóg zachowa jednostkę przy życiu
(zmartwychwstanie) - osobowy byt zostanie zachowany.
Tomasz "naprawił" życie społeczne. Jest czymś naturalnym i czymś dobrym. Do chrześcijaostwa wraca dobro, harmonia i szczęście.
Podstawą życia jest pax et ordo - pokój…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)