Wykład VII - 14.04.2011 Sceptycyzm: Szkoła założona na przełomie IV i III wieku p.n.e. Sceptycy zawieszali sądy na wszelkie tematy. Twierdzili, że nie potrafimy się wypowiedzied sensownie na wszelkie tematy (np. dowodzenie w kółko; nie istnieje związek przyczynowo-skutkowy). Jeśli coś zakładamy, to albo ten sąd jest nieuzasadniony, albo przyjmujemy do uzasadnienia tego sądu jakiś inny sąd. Stoicyzm: Założycielem był Zenon z Kition (IV i III wieku p.n.e.). Inspirował się Platonem i koncepcją jego paostwa. Stoicyzm jest mocno zrośnięty z filozofią polityczną. Swój system dzielili na trzy działy: logiki, fizyki i etyki (wizja ogrodu). Logika - jest fundamentalna, jest "ogrodem". Musimy posługiwad się spójnymi argumentami aby dążyd do prawdy, Fizyka - jest "drzewem", Etyka - jest "owocem", który pochodzi z pielęgnacji dwóch poprzednich czynników. Jest to bezwzględna i bezwarunkowa miłośd dla drugiej istoty, dla jej godności. Ważnym filarem było doskonalenie wewnętrzne. Stoicy Rzymscy: Seneka, Cyceron, Epiktet (był niewolnikiem - pisał tylko niewola ignorancji, czyli tylko niewola głupoty), Marek Aureliusz (był ziszczeniem marzeo Platona - filozof rządził paostwem). Niezależnie jaką rolę odgrywa człowiek, jest na "scenie" i musi ze swoją rolą pogodzid się i ją dobrze odegrad - zachowad stoicki Teizm: spokój. Jest to doskonałośd wewnętrzna. Mądrośd u Stoików jest podstawą. Mądrośd równa się wolności. - Monoteizm: Stoicy byli panteistami, to znaczy, że Bóg jest wszystkim, jest wszechobecny. Bóg jest tożsamy z rzeczywistością. Istnieje ogólny Deizm uniwersalny rozum oraz poszczególne natury. Jesteśmy częścią uniwersalnego rozumu. Musimy nauczyd się postrzegad Panteizm rzeczywistośd jako pewien porządek, pewien ład. Wybory których dokonuje są w gruncie rzeczy mi przypisane, bo jest to częśd uniwersalnego rozumu. Ciągle dążymy przez to do wolności. Wolnośd jest koniecznością, jest to uświadomiona koniecznośd. Ma to przełożenie polityczne. Rzeczywistośd polityczna też jest przejawem rozumu boskiego. Stoicy akceptowali samobójstwo. Był to protest przeciwko głupocie. Marek Tuliusz Cyceron - "Respublica" - połączył uniwersalizm stoicki z Imperium Rzymskim. Uważał, że Imperium jest najdoskonalszym przejawem rozumności politycznej, a w związku z tym ekspansja rzymska jest sprawiedliwa (podwaliny wojny sprawiedliwej). Filozofia kosmopolityczna jako afirmacja cywilizacji rzymskiej.
(…)
… poznawczy, ale jest to
również fakt egzystencjonalny. Wyrasta z autentycznych problemów ludzkich. Dążenie do Boga, powoduje niwelowanie tych
problemów.
Chrześcijaostwo to teocentryzm. Bóg jest w centrum, nie ma innej wartości, która potrafiłaby zaspokoid człowieka.
1. Problem teodycei - jest to taki sposób uprawiania filozofii, który próbuje rozwiązad zagadkę dobrego Boga i złego świata.
U Platona rola…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)