Wykład XI - 19.05.2011 Liberalizm: John Lock: - Prawo do własności, - Prawo do życia, - Prawo do wolności. Gwarantem tych praw jest Bóg. Praca czyni to, że coś jest moje! Jest to usprawiedliwienie się przed Bogiem. Człowiek ma prawo do owoców swojej pracy, sam decyduje o swoim życiu oraz jest wolny. Paternalizm - ktoś nam mówi jak mamy żyd. Lock jest zwolennikiem umowy społecznej i stanu natury. Powstaje funkcja paostwa, która ma wzmocnid trzy prawa naturalne. Musimy przenieśd karanie gwałcicieli praw naturalnych na sądy i trybunały. Lock jest zwolennikiem paostwa i kościoła. Nie uderz to jednak w religię, gdyż chce on poprzez rozdział wzmocnid te dwie instancje. Funkcją rozdziału jest przede wszystkim ochrona religii. Umowa społeczna u Locka ma dwa stopnie: - Społeczeostwo, - Paostwo. Sfera społeczeostwa obywatelskiego nie ma byd wolna od religii, ma tam jak najbardziej funkcjonowad. Bez tego dochodzi do indoktrynacji społeczeostwa i nikt nie decyduje o sobie sam. Monteskiusz: Podał pod rozwagę podział władzy. Spojrzał na to, co wolności i własności zagraża. Jeśli władza będzie od wewnątrz osłabiona, wówczas nie zniszczy wolności człowieka. Dokonał podziału na: - Legislatywę, - Egzekutywę, - Sądownictwo. Najbardziej bał się legislatywy. Ją należy osłabid przez podział na izbę wyższą i niższą. Jeżeli chodzi o egzekutywę, najlepszą opcją jest osoba monarchy. John Rawls: Uważany za liberała. Wydał "Teorię Sprawiedliwości". Jest zwolennikiem umowy społecznej - dzieli się ją na dwa aspekty: - Sytuację pierwotną, - Zasłonę niewiedzy. Trzeba zapomnied kim się jest. Trzeba zawiesid wszystkie sądy. Ta niewiedza jest potrzebna do konstrukcji sprawiedliwego społeczeostwa. Stara się zmusid ludzi do tego, żeby zastanowili się czym jest sprawiedliwe społeczeostwo. Justice as fairness - trzeba byd fair w życiu społecznym; Sprawiedliwośd jako bezstronnośd. Jeśli nie wiem , który kawałek tortu mi przypadnie, to dzieląc go, będę się go starał dzielid równo. W swojej filozofii przedstawia zasady i pryncypia: - Nierówności społeczne i ekonomiczne powinny byd tak ułożone, aby służyły dobrobytowi najbardziej upośledzonych. Sukcesy innych i ich bogactwo, generują dobrobyt dla innych (przede wszystkim dla tych najbiedniejszych). Rawls jest fenomenem, gdyż dla większości nie jest zrozumiałe, żeby pogodzid narzędzia wolnej gospodarki i solidarnośd z biednymi. Nierówności muszą
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)