To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Platon uczeń Sokratesa. 1wszy system fil.Dusza połączona z ciałem. Po śmierci jest rozłączona i może zaznać szczęścia. 2. Rozciąga istotę moralności na wszystkie dziedziny. 3. Poszukiwanie zrozumienia istoty w najprostszych przykładach-Istoty nie szukać w rzeczach materialnych a w ich idei.Kierował namysł w kierunku geometrii.Istoty kuli nie poszukiwał w rzeczach mater, bo uważał że tam można znaleźć jedynie podobieńtwa.Dzieło: Doktryna o świecie idei czyli formie. Rzeczy postrzegane zmysłami są tylko cieniami (kopiami) swoich ideii. 4. Istnienie rzeczy materialnych jest pochodne do istnienia idei. Formułował dylematy fil- esencjalizm(istnieją istoty i wiedza o nich jest możliwa)(w filo neopozytywist otwiera pole poznawcze na metafizykę, 2 aspekty : metafizyczny- świat ideii zawsze jest ale nie staje się, teorio-poznawczy- wiedza o ideach pewna, o rzeczach dostrzegalnych zmysłami prawdopodobna),przeciw nominalizmowi- wiedza sprowadza się do nazw 5.Byt konieczny (ABSOLUT) Przygodny (wszystko inne) 6 Stwórcą świata Demiurg uważany za artystę(organizuje świat z arche-istniało bez racji i miary demiurg ukształtował je według formy i liczby) 7Czas ruchomy obraz wieczności, trwający w jedności ruszający się według liczby.Aczasowy rodzaj trwania- wieczność. 8. Cykl wszechświata zaczyna się od nowa kiedy planety przyjmą tę samą konfigurację 1wsza fil matem (powst fil nauki). Matem czerpie pewność z konieczności świata idei.Rzeczy noszą piętno pochodzenia można je opisać matem. 10 Przestrzeń- chora-pośrednik między światem zmysłów a ideii. Pełni funkcje warunku koniecznego stawania się i poznawalności przez zmysły. Arystoteles- uczeń Platona. Myśl powinna być max ścisła.1wszy system nie odwołujący się do mitu i religii. Cel: Chęć poznania „Jak jest naprawdę?”. Wierność zasadom logiki oraz świadectwu zmysłu.(zwane racjonalizmem i empiryzmem). 1. Umieszczenie istoty rzeczy w substancjach- substancjalne widzenie świata. 2.Metodologiczna systematyzacja przed przystąpieniem do analizy należy roztrzygnąć do kompetencji nauki analiza należy 3 rodzaje rzeczyOdp im nauki-: istniejące oddzielnie i nieruchome(metafizyka), oddzielnie i ruchome(fizyka), nieistniejące oddzielnie i ruchome(matem) 4. rzecz ist oddzielnie- SUBST. Podleganie ruchowi to szeroko poj zmienność. 5. pojęcie zasady, czyli początku( arche), źródło z którego wywodzi się byt, powstawanie, poznanie. Subst- istota rzeczy, podłoże, coś indywidualnego, odzielnego. Kartezjusz 1. Skuteczna metoda przełożenia twierdzeń geom na równania algebraiczne(stworzyło to geometrie
(…)
… to nieciągłość ta przenosi się na
sumę natury czasu.4.geom mechanizm- kryterium poznania
prawdy”jasność i wyraźność poznania”. Twierdzenie to
rozciągnął na wszystkie dziedziny wiedzy.Wprowadzono
nieciągłość pomiędzy konfiguracjami ciał przed i po
zderzeniu oraz nieciągłość czasu. Luka w racjonalności
fiz.Lukę w swej fizyce zapełnił twierdzeniem, że świat jest
nieustannie tworzony przez Boga(Dawał gwarancje…
… świata na
mocy tw mat ze zjawisk astronomicznych wyprowadza
siły ciężkości.Def określają znaczenie terminów- ilości
materii, masa,ilość ruchu-pęd oraz bezwład.Geneacyjność
def. Czas i przestrzeń Rozróżnienie między absolutnym
i względnym czasem i przestrzenią jest dostatecznie
jasne.Absol- prawdziwy, mat czas, sam z siebie i własnej
nat, płynie równomiernie bez wzgledu na cokolwiek., naz…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)