Poglądy Harta twórca analitycznej filozofii prawa;
występuje przeciwko pojmowaniu prawa w kategoriach przymusu i nakazu, stwierdzając, że prawo to reguły, nie nakazy;
nie neguje istnienie przymusu, ale nie uważa go za dominującą treść prawa;
prawo składa się z reguł, czyli stałych wzorców postępowania, które są społecznie tworzone;
pierwszeństwo oddziaływania prawa przed innymi regułami;
System prawny musi choć w minimalnej mierze opierać się na zgodzie obywateli i liczyć na współpracę. Nawet najwybitniejszy indywidualista nie może istnieć bez współdziałania z innymi. Chęć przetrwania rodzi w znacznej mierze motyw posłuszeństwa wobec prawa. Odkrycie wielopłaszyznowości prawa pozytywnego; prawo pozytywne można postrzegać w sposób realistyczny, psychologiczny, komunikacyjny, argumentacyjny, formalnie i nieformalnie logiczny.
na drodze empirycznej poszukuje wartości, które mogłyby zostać powszechnie zaakceptowane i znajduje dwie takie wartości (niezależne od czasu i miejsca, które każdy ceni): * zdrowie
* życie prawo i moralność to dwie odmienne sfery: * prawo dotyczy stosunków między człowiekiem a człowiekiem
* moralność to stosunek „ja wobec siebie”;
Prawo nie powinno więc powoływać się na moralność. Ma zapewnić jednostkom przetrwanie fizyczne i społeczne. Wymóg przetrwania narzuca wymóg powstrzymania się od gwałtu. Niemożliwy do wyobrażenia jest system prawny, który zarządziłby fizyczne zniszczenie jednostek.
- przeciwnik tradycyjnej filozofii prawa natury - twórca minimalnej treści prawa natury: jego koncepcja zakłada, że każdy porządek prawny może zostać uznany za prawidłowy (legalny) tylko wtedy gdy głosi szacunek dla tych dwóch wartości (zdrowia i życia) - w ten sposób ograniczona zostaje dowolność tworzenia prawa stanowionego;
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)