To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
GADAMER (1900 - 2002) - neokantysta, kształcił się w szkole neokantowskiej.
„Prawda i metoda” (1960) - przemyślenie czym jest hermeneutyka (na tle przyrodoznawstwa), wydanie tej pracy przyniosło mu rozgłos, to przede wszystkim krytyka filozofii anglosaskiej. Kwestia metafizyczna. Filozof nie może być kaznodzieją, mędrcem - uderzenie w podstawę M. Heideggera.
Filozoficzna hermeneutyka (podtytuł „Prawdy i metody”)
Gadamer nie potrafił nazwać się hermeneutykiem [był zbyt skromny]. Wychodzi od fenomenologii, filozofujemy w kręgu pojęć, musi nam towarzyszyć krytyczna świadomość. Filozofia kształtuje swój przedmiot.
Kwestia językowości - każdy język jest pewnego rodzaju światopoglądem, zatem nigdy nie zaczynamy filozofować od zera. Określona tradycja językowa - porozumiewamy się z każdym na każdy temat.
Koncepcja kultury.
Zjawiska związane z rolą nauki, sztuki, życie religijne.
Życie duchowego wnętrza.
Wynik - sformułowanie pytań na które nie daję się odpowiedzi - tradycja europejska, tylko tam gdzie jest siła jest tolerancja czyli kultura europejska i jej siła ma znaczenie i oddziałuje na świecie.
Filozofia hermentutyczna Gagamera. Jak rozumieć konteksty tradycji? Przywrócenie znaczenia tradycji.
Co jest tradycją?
- pielęgnacja obyczajów;
- wzorce ludzkiego zachowania i postępowania;
- językowy charakter tradycji (sam język jest tradycją!);
- spotkanie z tradycją jest spotkaniem z samym sobą;
- człowiek koryguje tradycję;
- jest ona również momentem wolności.
Kontynuowanie i przełamywanie tradycji oraz jej przekaz (czasami wydaje nam się stary i zużyty).
Opozycja: nasza tradycja - obca tradycja.
Pytać o sens tradycji to być tym, który jest zagadywany. Bez pewnego ulegania tradycji nie można jej zrozumieć.
Dialogowa koncepcja tradycji - możemy rozmawiać z tradycją. Nie ma ostatecznego sensu przekazu tradycji, ale również nie ma jej sensu pierwotnego. Sens tradycji nie może być nigdy do końca ujawniony.
Znaczenie filozoficznej hermeneutyki Gadamera.
- zdanie filozoficzne nie umożliwia zadawania pytań, których nie stawiamy, albo coś nam uniemożliwia icch postawienie;
- myśl naukowa, którą należy zjednoczyć z myślami filozoficznymi.
- jak jest możliwe rozumienie? Warunki myślenia są zazwyczaj spełnione.
- hermeneutyka ma charakter uniwersalny.
- transcendentalne interpretacje Gadamera nie zawsze są trafne;
- racjonalność (!)
- nawiązanie do dialektyki Heglowskiej.
- rozumienie - to, co faktycznie zachodzi - wiemy coś na temat życia;
(…)
…;
Jak Gagamer ujmuje problematykę ludzkiego działania:
- ma zdania praktyczne, jego filozofia (czas przeszły rozumienia);
- zawsze trzeba zajmować jakieś stanowisko - filozofia przedmiotu.
- rozumienie to coś, co człowieka humanizuje;
- problemów nie można rozwiązywać raz na zawsze, ostatecznie.
- hermeneuta nie ma nigdy ostatniego słowa - grunt pozbawiony ugruntowania, to nie jest filozofia refleksyjna.
Czy to, co on mówi o nauce dotyczy nauk współczesnych.
- filozofia hermeneutyczna trafnie odczytuje intuicje, filozofia filozofów nauki;
- pojęcie metody na gruncie filozofii nauki nie jest czymś jednoznacznym.
- rozumienie (na gruncie humanistyki)
- wyjaśnianie (na gruncie przyrodoznawstwa)
Hermeneutyczne ujęcie PRAWDY.
- Gadamer chce uniknąć 1) tendencji metafizycznych (klasycznej definicji prawdy) 2) rezygnuje…
… autorytetu jest tradycja. Okazuje się, że badający i badany w naukach humanistycznych nie są od siebie oddzieleni, dlatego też nie sposób uwolnić się od tradycji. Trzeba w postawie historycznej rozpoznać moment tradycji i zapytać o jego hermeneutyczną produktywność. Chociażby dlatego, że wielkie dokonania badań humanistycznych rzadko się starzeją. To dlatego, że chodzi w nich nie o cel czy rozwiązania…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)