FIL ATOMISTYCZNA DEMOKRYTA . Powiada „Świat, materia składa się z atomu. Atomy są wieczne, podobnie jak odwieczną własnością atomu jest ruch, mogą one poruszać się w próżni”. A różnią się kształtem. Sądził że w świecie istnieje stały porządek że wszystko dokonuje się wg określonych praw i dzieje się w zasadzie konieczności, w tym że atomy poruszają się po określ torach, że zderzają się łączą. Determinizm- to stanowisko w myśl którego nic nie dzieje się bez przyczyny a wszystko z jakiejś racji i konieczności. Zwolennicy det szukają dla każdego zdarzenia procesu bądź rzeczy określonych i ściśle sformułowanych przyczyn. Det demokrytejski zasadza się na przekonaniu że wszystko we wszechświecie zdarzenia fizyczne, mentalne, psychiczne może być wytłumaczone za pomocą kategorii materii i ruchu. D interesowała nie tylko przyroda ale i sprawy etyki. Wyodrębnił sprawy ściśle moralne od tych które spełnione są pod przymusem z chęci przypodobania się innym. Celem życia jest dążenie do szczęścia i unikanie cierpień. Szczęścia nie wolno osiągać za wszelką cenę, granica mojego szcz to gr mojej wolnośi. SOKRATES żył w latach 469 - 399 p.n.e. Z Sokr łączy się bardzo wyrazisty zwrot, który dokonał się w filozoficznym myśleniu. Do tej pory Grecy czerpali wiedzę o świecie poprzez wsłuchiwanie się w bezkres przyrody i kosmosu. Tymczasem S jako pierwszy sprowadził filozofię „z nieba na ziemie” tzn, że w centrum zainteresowania znalazł się człowiek, jego moralna postawa i powołanie. S był pierwszym fil, który zapoczątkował nowy front pytań i refleksji filozoficznej objętej wspólną nazwą etyki. Nie stworzył zamkniętego systemu fil i niejednokrotnie podkreślał świadomość własnej wiedzy „wiem, że nic nie wiem”. Jego dociekania skupione były wokół problemu, co jest dla człowieka dobrem i dróg jego poznania. Uznany jest za twórcę etyki. Był przekonany że każda cnota jest rodzajem mądrości opartej na wiedzy a konsekwencją tego była teza, że cnoty można było się nauczyć. Twierdził że mądrą dyskusją więcej przekaże. Działalność S jednała mu licznych entuzjastów, ale także mędrców. Doprowadzał swoich rozmówców do wściekłości z powodu utraty autorytetu. Mówił iż szczęście pojawia się dopiero wtedy gdy nasze sumienie milczy, tym samym wyraża aprobaty dla naszych działań. Szczęście to nieodłączny partner wiedzy i mądrości. Jeśli ktoś postępuje źle tylko dlatego że nie wie jakie postępowanie jest dobre to taka niewiedza nikogo nie usprawiedliwia. Właściwa wiedza prowadzi do właściwego działania. Punktem wyjścia a zarazem osnową refleksji S stał się napis umieszczony no frontonie świątyni w Delfach „Poznaj samego siebie”. Dla S poznanie samego siebie to zadanie trudne wymagające odwagi i konsekwencji. Metodo elektyczna czyli destrukcji polega na zwijaniu argumentów rozmówców aby w efekcie wykazać fałszywość założonej tezy. Metoda lenktyczna którą stworzył S polega na tym że zgadzał się z rozmówcą aby doprowadzić do kompromitacji tych tez. Metoda majentyczna czyli położnicza - jej zadaniem było wspomóc człowieka w poszukiwaniu prawdy i ułatwić mu przejście z niewiedzy do wiedzr.. Sokratyczna mądrość to umiejętność odróżnienia dobra od zła. Zwracał uwagę na reifikację czyli urzeczowieniu ludzkiego sumienia, polega to na identyfikowaniu samego siebie samego siebie.
(…)
… rozwoju fil: A) VII/VI w.p.n.e - fil. Kosmologi., jonia, antologia. Przedstawiciele; Tales, Anaksymander, Heraklit, anaksymenes, Demokryt. B) V/VI w.p.n.e. - złoty wiek kultury greckiej. Szczytowy okres rozw starożytnej Gr (Sokratres, Platon, Arystoteles) okres systemu. C) III/I w.p.n.e - okres szkół, rozwój zagadnień estetycznych, fil hellenistyczna ( epikur - epikureizm, Epiktet - stoicyzm, sceptycyzm, neoplatonizm) D) od I w.p.n.e do V w.n.e - fil. synkretyczna czyli wielowątkowa. Narodziny fil. chrześcijańskiej a prawodawcą filozoficznym był św. August.
…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)