To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
. Określenie najważniejszych zagadnień - problematyka etyczna 4 .1. Fenomenologia jako filozofia pierwsza wg Edmunda Husserla Powszechnie uważa się Husserla ze twórcę fenomenologii. Miała ona być nową, właściwie uprawianą nauką, która byłaby równocześnie filozofią pierwszą. Zanim jednak wyjaśnimy, czym miała być fenomenologia według Husserla, warto zadać sobie pytanie w jakich okolicznościach się ona pojawiła?
Pod koniec XIX w nauce dominował pogląd zwany psychologizmem, który głosił, że przedmioty logiczne i matematyczne, będące wytworami ludzkiego umysłu, podlegają prawom psychologicznym, a najwłaściwszą metodą badania tych przedmiotów jest metoda empirycznej lub introspekcyjnej psychologii. Psychologizm kwestionował czysto teoretyczny, formalny i aprioryczny charakter wiedzy dotyczącej praw logiki i matematyki. Temu właśnie poglądowi przeciwstawił się Husserl, a jego koncepcja fenomenologii powstała w oparciu o krytykę psychologizmu. Według Husserla przyjęcie założenia, że prawa logiki i twierdzenia matematyki są indukcyjnymi uogólnieniami doświadczenia powoduje, że zakres stosowania tych praw byłoby ograniczony do sfery faktów poznawalnych empirycznie i przysługiwałby im jedynie pewien stopień prawdopodobieństwa tak, jak to się dzieje w przypadku nauk przyrodniczych. Husserl twierdził zaś, że prawom logiki i twierdzeniom matematycznych przysługuje ścisła ogólność oraz aprioryczność. Co więcej, z treści jakiegokolwiek prawa psychologicznego nie można wyprowadzić żadnego prawa logiki, ponieważ oba prawa posiadają odmienną treść. Na przykład nie jest możliwe zastosowanie prawa niesprzeczności głoszącego, że dowolne dwa zdania sprzeczne nie mogą być zarazem prawdziwe w przypadku, gdy konkretna osoba posiada co do jakiegoś faktu sprzeczne przekonania. Zależność matematyczna głosząca, że 2+2=4, nie tłumaczy co ludzie o tej zależności sądzą i czy w ogóle ją sobie uświadamiają . Husserl uważał, ze psychologizm niweczy obiektywną ważność wiedzy logiczno-matematycznej, a w konsekwencji niweczy wartość każdego innego rodzaju poznania naukowego, prowadząc do relatywizmu, subiektywizmu i sceptycyzmu w nauce. Husserl, krytykując psychologizm chciał ukazać błąd w mniemaniu, że doświadczenie może dostarczać wystarczającego uzasadnienia dla praw logiki i twierdzeń matematycznych. Wszelka nauka stwierdza zachodzenie pewnych stanów rzeczy. Jakie są jednak warunki możliwości zbudowania tych stwierdzeń? Husserl wyróżnia trzy: prawdziwość, pewność i oczywistość. Na ich podstawie chciał on zbudować naukę pozbawioną ograniczeń psychologizmu i empiryzmu, która jednocześnie stanowiłaby teoretyczno-metodologiczny fundament każdej innej nauki. Musiałaby być ona pozbawiona wszelkich wstępnych założeń i dogmatów. Taka nauka byłaby zarazem filozofią pierwszą, ponieważ dotyczyłaby absolutnego poznania. Tak pojęta filozofia to nauka o poznaniu, która sama jest poznaniem tego co oczywiste
(…)
…. Tak pojęta filozofia to nauka o poznaniu, która sama jest poznaniem tego co oczywiste. Metoda poznania musi być dostosowana do przedmiotu poznawanego, dlatego nie można badać np. zjawisk świadomościowych metodami stosowanymi przy badaniu zjawisk fizycznych. Jaka to będzie metoda w przypadku filozofii pierwszej, skoro ma ona być fundamentem innych nauk? Według Husserla punktem wyjścia jest fenomen…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)