To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Czubasiewicz. Notatka składa się z 2 stron.
FAZY ROZWOJU FUKCJI PERSONALNEJ I FAZA OPERACYJNA - lata 1900-1945( początek 20 wieku, początek firm, zatrudnienia ludzi w firmie) Funkcja personalna pełni rolę pomocniczą w organizacji. Dział personalny sporządza umowy o pracę, prowadzi ewidencję personalną, oblicza wynagrodzenia(funkcja peryferyjna, nie trzeba mieć wielkich umiejętności) I FAZA TAKTYCZNA - lata 1945-1980 Dział personalny pełni funkcję doradczą dla kierowników liniowych. Prowadzi analizę rynku pracy, administruje kadrami, prowadzi rekrutację, szkolenia, planowanie zatrudnienia, zestawienia, analizy i statystykę ( duża zmiana jakościowa, w porównaniu z faza I, analiza rynku pracy, chodzi o jakość pracowników, a nie o ilość) III FAZA STRATEGICZNA - od początku lat 80. Funkcja personalna zyskuje priorytetową rangę. Przekształca się z komórki sztabowej w liniową. Opracowuje strategie personalną, współuczestniczy w tworzeniu realizacji strategii firmy (prowadzenie szkoleń, wpływ procesu globalizacji, funkcja strategiczna - zasoby ludzkie są czynnikiem strategicznym, od tego jakich ludzi dostaniemy zależy sukces, mówi o roli zasobów ludzkich) Zarządzanie personelem - dąży do łączenia odmiennych interesów pracowników i menedżmentu wychodzi z założenia, że pracownicy jako istoty posiadające godność mają prawo do odpowiedniego traktowania są efektywni wtedy gdy zaspokajane są ich potrzeby Zarządzanie zasobami ludzkimi - (taki personel jaka strategia) orientuje się w pierwszej kolejności na strategię firmy, akcentując takie sprawy jak jakość, elastyczność, strategiczną integrację funkcji personalnej. To podejście wywodzi się z literatury amerykańskiej i było wyrazem poszukiwania nowej formy realizacji funkcji personalnej. Możemy wyróżnić 2 MODELE: Model Michigan Model Harwardzki MODEL MICHIGAN - integruje ZZL ze strategią organizacji i jej strukturą organizacyjną W modelu 4 funkcje: Dobór pracowników (rekrutacja, adaptacja do pracy) Ocenianie pracowników Nagradzanie pracowników - jak budować systemy płac od czego powinny zależeć różnice w wymaganiach, proporcje między składnikami płac Rozwój pracowników - motywowanie za pomocą funkcji rozwoju, szkolenia MODEL HARWARDZKI Obszary ZZL: Partycypacja pracowników zarządzanie swobodą pracownika, podejmowanie decyzji, zakres swobody działania Ruchliwość pracowników (przyjmowanie, przemieszczanie, zwalnianie) Systemy wynagradzania Organizacja pracy (strukturalizacja) projektowanie organizacji
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)