Fazy rozwoju funkcji personalnej

Nasza ocena:

3
Pobrań: 1050
Wyświetleń: 5579
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Fazy rozwoju funkcji personalnej  - strona 1 Fazy rozwoju funkcji personalnej  - strona 2

Fragment notatki:

Czubasiewicz. Notatka składa się z 2 stron.
FAZY ROZWOJU FUKCJI PERSONALNEJ I FAZA OPERACYJNA - lata 1900-1945( początek 20 wieku, początek firm, zatrudnienia ludzi w firmie) Funkcja personalna pełni rolę pomocniczą w organizacji. Dział personalny sporządza umowy o pracę, prowadzi ewidencję personalną, oblicza wynagrodzenia(funkcja peryferyjna, nie trzeba mieć wielkich umiejętności) I FAZA TAKTYCZNA - lata 1945-1980 Dział personalny pełni funkcję doradczą dla kierowników liniowych. Prowadzi analizę rynku pracy, administruje kadrami, prowadzi rekrutację, szkolenia, planowanie zatrudnienia, zestawienia, analizy i statystykę ( duża zmiana jakościowa, w porównaniu z faza I, analiza rynku pracy, chodzi o jakość pracowników, a nie o ilość) III FAZA STRATEGICZNA - od początku lat 80. Funkcja personalna zyskuje priorytetową rangę. Przekształca się z komórki sztabowej w liniową. Opracowuje strategie personalną, współuczestniczy w tworzeniu realizacji strategii firmy (prowadzenie szkoleń, wpływ procesu globalizacji, funkcja strategiczna - zasoby ludzkie są czynnikiem strategicznym, od tego jakich ludzi dostaniemy zależy sukces, mówi o roli zasobów ludzkich) Zarządzanie personelem - dąży do łączenia odmiennych interesów pracowników i menedżmentu wychodzi z założenia, że pracownicy jako istoty posiadające godność mają prawo do odpowiedniego traktowania są efektywni wtedy gdy zaspokajane są ich potrzeby Zarządzanie zasobami ludzkimi - (taki personel jaka strategia) orientuje się w pierwszej kolejności na strategię firmy, akcentując takie sprawy jak jakość, elastyczność, strategiczną integrację funkcji personalnej. To podejście wywodzi się z literatury amerykańskiej i było wyrazem poszukiwania nowej formy realizacji funkcji personalnej. Możemy wyróżnić 2 MODELE: Model Michigan Model Harwardzki MODEL MICHIGAN - integruje ZZL ze strategią organizacji i jej strukturą organizacyjną W modelu 4 funkcje: Dobór pracowników (rekrutacja, adaptacja do pracy) Ocenianie pracowników Nagradzanie pracowników - jak budować systemy płac od czego powinny zależeć różnice w wymaganiach, proporcje między składnikami płac Rozwój pracowników - motywowanie za pomocą funkcji rozwoju, szkolenia MODEL HARWARDZKI Obszary ZZL: Partycypacja pracowników zarządzanie swobodą pracownika, podejmowanie decyzji, zakres swobody działania Ruchliwość pracowników (przyjmowanie, przemieszczanie, zwalnianie) Systemy wynagradzania Organizacja pracy (strukturalizacja) projektowanie organizacji ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz