Geneza logistyki:
1830 r. - nauki wojskowe
1955 r. - gospodarka cywilna
1970 r. - logistyka staje się ważna w Europie
1990 r. - powstanie Polskiego Stowarzyszenia Logistycznego
Zagadnienie związane z logistyką wywodzi się ze sfery wojskowej. Później zostało to przeniesione na gospodarkę cywilną, czyli w 1955 r. Wiele obszarów przed nadaniem im nazwy logistyka, już dużo wcześniej istniały, takie jak np. magazyn, transport, itp.
Logistyka (aspekt integracyjno systemowy) - to zintegrowany system planowania, zarządzania, sterowania przepływem dóbr materialnych oraz sprzężonych z nimi potrzebami informacyjnymi i kapitałowymi w celu optymalnego tworzenia, transformacji i dystrybucji dóbr materialnych, według wymagań klienta. Np. żeby w przepływie dóbr fizycznych przez ogniwa pod systemów odbywało się przy odpowiedniej: informacji, infrastrukturze, ta integracja będzie się rozszerzała na łańcuchu dostaw. System to pewien zbiór podsystemów (elementów), który ma pewne właściwości. Elementy systemu są ze sobą w relacji i w interakcji. Istnieje wzajemne oddziaływanie elementów na inne przykłady podsystemów np. transport, magazynowanie. Optymalizacja tego systemu nie może się odbyć tylko w jednym systemie. System będzie zawierać różne podsystemy. System powinien być zintegrowany. Integracja powinna się rozszerzać np. systemy wyjścia na systemy integracyjne.
Ewolucja otoczenia:
- globalizacja gospodarki i konkurencji
- wykładniczy rozwój - przyśpieszenie rozwoju (informacji, technologii, wiedzy)
- zmienność rynku (ewolucja potrzeb, zmiana przepisów lub gustów)
Konsekwencje zmiany otoczenia:
globalizacja gospodarki: (produkt międzynarodowy np. renault samochody, podzespoły sprowadzane z zagranicy)
- umiędzynarodowienie firmy
- podwykonawstwo (80-90%)
- praca jest tańsza w krajach mniej rozwiniętych
- produkt jest „międzynarodowy”
globalizacja konkurencji: (w jakiej formie produkt będzie znikał z rynku)
- przejście władzy od producenta do klienta (zwiększenie dostępu klienta do produktu)
- zmiana reguł gry i władzy w przedsiębiorstwie - satysfakcja klienta to nie tylko produkt ale jego dostępność, usługa mu towarzysząca (usługi finansowe: kredyty, rabaty, gwarancje, a także opakowanie i promocje)
- usługa ma taką samą wartość jak produkt
- transport dóbr, usług i ludzi łatwiejszy i tańszy.
Globalizacja 1.0 - rozpoczęła się w XV wieku, kiedy Kolumb wyruszył w podróż, trwała do XVIII wieku. Globalizacja nastąpiła pomiędzy krajami. (podmioty które uległy globalizacji - kraje)
(…)
…)
- rośnie zakres obsługi po sprzedaży
coraz rzadziej oddziela się produkt od usługi:
- dzięki usłudze sprzedaje się produkty (dostarczenie produktu w odpowiedniej formie, opakowaniu np. karty kredytowe)
- dzięki produktowi sprzedaje się usługę (np. szkolenia, konserwacje, naprawy)
Konsekwencje zmian otoczenia. Zmiany rynkowe - zmiana przepisów:
zmiany regulaminowe:
- dyrektywy europejskie i krajowe…
… (np. umiejętność zarządzania projektem)
innowacyjność w zakresie:
- rozpoznawanie potrzeb klienta - zaspokajanie tych potrzeb
- stosowne metody i organizacja pracy
1990
podaż
popyt
okres 2010 r.
okres od 1945 r.
zysk (osiągi)
czas (nakłady)
…
…), cyfryzacja, zautomatyzowanie, wirtualizacja.
4. outsourcing to nie tylko globalizacja ale płaskość świata, jest spowodowana przez wymienione punkty wydziału Freemane. EDI jest to elektroniczna wymiana danych. Standaryzacja to procedury, protokoły, procesy biznesowe, komunikacja - można je dzielić na zadania i zlecić ludziom na całym świecie.
5. offshoring - zawiera etap projektowania, obejmuje wiele usług…
…, pomaga jej, współpracują ze sobą)
9. In-forning - zbudowanie własnego łańcucha dostaw np. technologia cyfrowa → technologia mobilna → odpowiednie standardy → osobisty charakter sił.
10. win-win - konwegracja powoduje że powstaje globalna społeczność, rośnie siła robocza, światem będzie rządziła wydajność, współpraca, konkurencyjność. Jest to przeciwstawne ale można robić to i to, ulepszając tym samym…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)