12.Teologia historii zbawienia w Ewangelii św. Łk Św. Łukasz jest historykiem i pisze swe dzieło na wzór innych dzieł historycznych. Wzorem historyków starożytnych umieszcza na początku prolog, w którym określa metodę, jaką się posługuje, podaje źródła (naoczni świadkowie) oraz sposób uporządkowania materiału. Przede wszystkim jednak św. Łukasz jest teologiem historii zbawienia . Pisze on dwutomowe dzieło (Łk-Dz), aby pokazać, w jaki sposób urzeczywistnia się Boży plan zbawienia od przyjścia Jezusa aż do rozszerzenia się Jego Ewangelii aż po krańce ziemi. Dla Łk centralną postacią całej historii ludzkości jest Jezus. Do niego zmierza cała przeszłość, o czym świadczy cały ST, który Go zapowiada (Łk też cytuje często ST), oraz od Niego bierze początek cała przyszłość:, dlatego Łukasz pisze Dz, w których opisuje rozwój Kościoła. W ten sposób Jezus swą Osobą dzieli historię świata na 2 części: czas przed Chr., czyli czas obietnic i zapowiedzi, oraz czas Chrystusa i Kościoła, czyli czas wypełnienia tych obietnic. Od chwili poczęcia Jezusa zaczyna w sposób bardziej intensywny i widoczny działać Duch Święty: najpierw w Jezusie, a potem w Kościele. Jest to jeden z charakterystycznych rysów Ew.Łk. Duch Święty jest obecny we wszystkich ważnych momentach . Dzieje Apostolskie zaś zaczynają się zstąpieniem Ducha Świętego na apostołów. Potem przez cały czas towarzyszy On uczniom w ważnych chwilach. Niektórzy mistycy średniowieczni nawet twierdzili, że czas ST jest erą Boga Ojca, czas biblijny NT jest erą Syna Bożego, potem zaś - po Zesłaniu, następuje era Ducha Świętego. W Łk jest wiele tekstów, które wskazują na to, że oczekiwania eschatologiczne już się zrealizowały z chwilą przyjścia Jezusa. Już wtedy, bowiem nastało Królestwo Boże. Na miejsce eschatologii powszechnej, powszechnego sądu ostatecznego nad światem, jak to mamy w Mt, Łk stawia eschatologię indywidualną. Dla poszczególnych ludzi godzina śmierci jest już paruzją: (”Zaprawdę, powiadam ci: Dziś ze Mną będziesz w raju”).
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)