11 Autor, adresaci czas powstania i struktura literacka Ewangelii św. Łk Autor Ewangelii Autorem trzeciej Ewangelii jest Łukasz, z zawodu lekarz. Jego słowa świadczą wyraźnie o autorytecie, jakim św. Łukasz się cieszył we wspólnotach chrześcijańskich pierwszych wieków. Towarzyszył św. Pawłowi aż do jego śmierci męczeńskiej.
Tekst tej Ewangelii świadczy o tym, że jej autor znał się na sprawach lekarskich. W opisach chorób posługuje się fachową terminologią.
Tekst tej Ewangelii zdradza wielką wrażliwość Łukasza. W wielu miejscach opiera się na Mk, ale pomija z niej wypowiedzi, które mogły się wydawać zbyt surowe i twarde. Każdą osobę, nawet najbardziej grzeszną i upadłą, traktuje z sympatią i łagodnością. Pomija też inne sceny i wypowiedzi, które nastręczały trudności przy interpretacji. Opuszcza wszystkie epizody, które stawiają uczniów w złym świetle.
Adresaci i czas powstania W Prologu Łukasz dedykuje swe dzieło „dostojnemu Teofilowi” (po grecku theophilos oznacza „przyjaciel Boga”, stąd niektórzy sądzą, że imię to jest tylko symbolem dobrego chrześcijanina, będącego w przyjaźni z Bogiem). Tytuł „dostojny” wskazuje na to, że człowiek ten pochodził z warstw wyższych. Jednak Łukasz kierował swą Ewangelię do szerokiego grona chrześcijan pochodzących przede wszystkim z pogaństwa, choć nie wyklucza też Żydów . Opuszcza, więc wszystko to, co dla nawróconych z pogaństwa mogło brzmieć zbyt twardo: np. pomija nakaz Chrystusa: „Nie idźcie do pogan i nie wstępujcie do żadnego miasta samarytańskiego”. Zarazem mocno podkreśla wszystko to, co przemawia na korzyść nie-Żydów: tylko u niego jest przypowieść o miłosiernym Samarytaninie.
Czas powstania . Datę jej powstania umieszcza się po roku 75 lub nawet 80. Struktura Ewangelii Łukaszowej Struktura geograficzna - jak w Mk. W niej natomiast można wyodrębnić cztery jednostki, według których Łukasz pogrupował tematy.
1) Ewangelia Dzieciństwa.
2) Działalność Jezusa w okolicach Galilei.
3) Podróż Jezusa do Jerozolimy.
Wg Łukasza, w działalności Jezusa rzeczą najważniejszą było pielgrzymowanie do Jerozolimy. Droga do Jerozolimy, (czyli na krzyż) ma charakter misyjny i wzorczy. Droga, Kościoła bowiem, tak jak droga Jezusa, też prowadzi pod krzyż. W tej części znajdziemy wiele pouczeń i wymagań Jezusa. 4) Działalność w Jerozolimie, męka, śmierć i zmartwychwstanie.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)