To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Europejski Cel Operacyjno - zasadniczy 2003 i Cel Operacyjno - zasadniczy 2010
Europejski Cel Operacyjny / Zasadniczy 2003
program wojskowego przygotowania UE do prowadzenia zadań petersberskich;
zobowiązanie do zbudowania europejskich sił antykryzysowych w rozmiarze korpusu (50-60 tys.) do końca 2003 r.;
samowystarczalność sił;
będą zdolne do wkroczenia w rejon kryzysu najpóźniej w ciągu 60 dni od dnia podjęcia decyzji politycznej i prowadzenia misji przez co najmniej rok;
wobec trudności w realizacji tego programu został on zastąpiony 18 czerwca 2004 r. nowym Celem Operaczjnym/Zasadniczym 2010.
Cel Operacyjny / Zasadniczy 2010, 17-18.VI.2004
1. Przesłanki:
przyjęcie Europejskiej Strategii Bezpieczeństwa;
Rozwój technologii.
Doświadczenia wyniesione z dotychczasowych operacji UE.
2. Założenia:
siły wojskowe powinny mieć zdolność do działania w razie konfliktów o dużej intensywności;
zdolność do jednoczesnego prowadzenia kilku operacji o różnym stopniu trudności;
cele konkretne.
3. Ewolucja myślenia państw UE o kwestiach bezpieczeństwa:
za najważniejsze uznano składniki jakościowe;
koncepcja grup bojowych.
CYWILNY CEL OPERACYJNY 2008
17 grudnia 2004 r. Rada Europejska ustaliła Cywilny Cel Operacyjny 2008, który określił jakimi środkami Unia będzie dążyć do realizacji misji zarządzania kryzysowego w całym czasie ich trwania, jakimi zasadami będzie się kierować i do jakich będzie dążyć celów. Realizując jego postanowienia, UE do końca 2006 r. ustanowiła blisko 100-osobowy zespół ekspertów, mogących być wysłanych na misje w ciągu 5 dni. Ponadto Komórka Policyjna i państwa członkowskie ustaliły struktury jednostek policyjnych, które mają działać w terenie. Na ministerialnej konferencji planistycznej, która odbyła się 13 listopada 2006 r. w Brukseli wyznaczono kilka kwestii, na których poprawę UE powinna zwrócić szczególną uwagę. Dotyczyły one głównie braków w personelu sądowniczym i więziennym, policji i kontroli granicznej.
UE jest zdecydowana dzielić odpowiedzialność za bezpieczeństwo na świecie. Jak podkreślono w Europejskiej Strategii Bezpieczeństwa, cywilne zarządzanie kryzysowe musi zatem stanowić istotny element polityki zewnętrznej Unii Europejskiej.
Ambicje i zadania
Państwa członkowskie uznały sześć priorytetowych sektorów cywilnego zarządzania kryzysowego:
policji;
prawa;
administracja cywilna;
ochrony ludności;
Misje monitorujące;
wsparcie dla specjalnych przedstawicieli UE.
(…)
… zdolności cywilne EPBiO powinny być rozkładane w ciągu 30 dni od podjęcia decyzji o rozpoczęciu misji.
EPBiO cywilne misje zarządzania kryzysowego może zostać wdrożony autonomicznie, wspólnie lub w ścisłej współpracy z operacji wojskowych. Cywilno-wojskowa komórka odgrywa ważną rolę w tym względzie.
Jasny podział pracy pomiędzy wysiłków i działań Wspólnoty w ramach EPBiO i ścisłej współpracy z działań Wspólnoty w zakresie planowania i realizacji etapów misji cywilnych EPBiO będzie ważnym elementem w celu zapewnienia spójności, z uwzględnieniem planowanych przyszłych działań Wspólnoty.
Proces i perspektywy
Cywilny cel podstawowy będzie rozwijany pod auspicjami Rady. Będzie on nadzorowany przez Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa i wspierany przez Komitet ds. Aspektów Cywilnych Zarządzania Kryzysowego…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)