Etyka - całość

Nasza ocena:

5
Pobrań: 595
Wyświetleń: 2100
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Etyka - całość - strona 1 Etyka - całość - strona 2 Etyka - całość - strona 3

Fragment notatki:

EYTKA
Uznając dobro człowieka, pełny rozwój jego osobowości za wartość najwyższą powinniśmy dążyć do tego, aby wszystkie poczynania ludzkie w sposób bardziej lub mniej bezpośredni służyły realizacji tego celu. Jednym z warunków koniecznych jego urzeczywistnianiu jest uczynienie współżycia społecznego w miarę harmonijnym. Istotny udział w realizacji tego celu ma wychowanie, które stanowi programowe zadanie szkoły, a centralną jej postacią jest nauczyciel. Postawa moralna nauczyciela i gotowość do refleksji nad swoim postępowaniem, jest jednym z istotnych elementów składających się na jego dyspozycję do efektywnej pracy wychowawczej. Potrzeba poznawania moralności zawodowej nauczycieli wynika z przekonania, że ta właśnie sfera odgrywa ważne znaczenie w prawidłowym układzie relacji pomiędzy nauczycielami a uczniami. W etyce zawodu nauczycielskiego na pierwszym miejscu pod względem ważności znajduje się funkcja dotycząca regulacji zachowań nauczycieli względem wychowanków. Normami strzegącymi tych zachowań są:   1. Obiektywizm w ocenianiu wysiłków ucznia- w wypadkach identycznych za to samo oceniaj w jednakowy sposób. Kierowanie się racjami natury osobistej, zwłaszcza, gdy się jest ich świadomym, z punktu widzenia etyki zawodowej nauczyciela uchodzi za przewinienie i koliduje z jednym z pośród głównych celów wychowania, jakim jest rozwijanie u wychowanków potrzeby rzetelnej pracy. Bezinteresowna, dodatkowa pomoc uczniom, którzy mają kłopoty w nauce jest powinnością moralną, wpisaną bardziej w kodeks etyki zawodowej, niż w dokumenty mające moc prawną. Z szeroko pojętej zasady sprawiedliwości w postępowaniu nauczyciela wobec wychowanków wynika, iż taką pomoc nauczyciel winien ofiarować wszystkim wychowankom, którzy jej potrzebują, niezależnie od stosunków łączących go z ich rodzicami. 2. Okazywanie życzliwości i sympatii uczniom. Wywiązywanie się z tej wpisanej w kodeks etyki zawodowej powinności może nastręczyć pewne trudności wynikające z takich cech nauczyciela, jak np. skłonność do sarkazmu, poniżania innych, mało życzliwy stosunek do ludzi, a także z niektórych cech osobowości uczniów. Jeżeli nauczyciel różnicuje swoje zachowanie wobec dzieci, to postępuje według jego zasług. Jeżeli zaś jego niechętny, nieżyczliwy stosunek do nich wypływa z jego właściwości osobowościowych, to sprawiedliwości również staje się zadość, w innym tego słowa rozumieniu, tj. każdemu to samo żadnym z tych przypadków nie dochodzi do zróżnicowania stosunku wobec uczniów powodowanego postępowaniem rodziców względem nauczyciela. Głębokie przemiany naszego wieku, rozwój nauki i techniki stwarzają nowe możliwości rozumienia świata. Szybki postęp, doskonalenie środków technicznych dają szansę bardziej efektywnego formowania osobowości nauczyciela i ucznia.

(…)

… edukacyjnych w powiązaniu z procesem kształcenia w celu wypracowania właściwego modelu nauczania wyeliminowania działań jałowych a niekiedy wręcz szkodliwych, sprzecznych z nadrzędnymi normami etycznymi. W edukacji, jak w każdym przedsięwzięciu przed podjęciem działania stawiane są cele opisujące zmianę, jaką chcemy uzyskać u uczniów. (Powszechna Deklaracja Praw Człowieka ONZ). Technika swoimi możliwościami…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz