Etapy rozwoju religijnego wg F. Osera i P. Gmundera

Nasza ocena:

3
Pobrań: 35
Wyświetleń: 924
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Etapy rozwoju religijnego wg  F. Osera i P. Gmundera - strona 1 Etapy rozwoju religijnego wg  F. Osera i P. Gmundera - strona 2

Fragment notatki:

Etapy rozwoju religijnego wg F. Osera i P. Gmundera F. Oser i P. Gmunder (1987) odwoływali się do opowieści zawierajacych dylematy, aby określić struktury religijnych ocen. Wychodzili z założenia, że religia wyraża relację do Rzeczywistości Ostatecznej i że człowiek wytwarza specyficzne struktury poznawcze dla uchwycenia tego, co ostateczne. Jeśli pytamy, jakie treściowe elementy należą do opisu religijnych ocen, to trzeba uwzględnić najpierw następujące przeciwstawne bieguny:
1. sacrum i profanum
2. transcendencja i immanencja
3. wolność i zależność
4. nadzieja (sens) i absurdalność
5. zaufanie i lęk
6. trwanie (wieczność) i przemijalność
7. niewyjaśnialna tajemniczość i funkcjonalna przejrzystość.
W analogii do teorii Piageta wyodrębnili sześć następujących po sobie poziomów rozwoju charakteryzujących się określoną orientacją na:
a) absolutną obcość i transcendencję ("Bóg wie, co robi"),
b) myślenie o opłacalności wg zasady "do ut des" - (daję ci, abyś ty mi dał tyle samo),
c) samookreślenie (deizm - ogólne wyobrażenie o Bogu bez konkretyzacji i oddzielenie),
d) autonomię w ramach apriorycznych założeń,
e) międzyludzkie relacje (intersubiektywność),
f) uniwersalną komunikację i solidarność.
Tab. 4. Skondensowane przedstawienie stopni rozwoju religijnego wg Osera i Gmundera
I
Rzeczywistość ostateczna, która ma zawsze określoną postać, chroni cię i nie pozostawia w biedzie, daje zdrowie lub chorobę, radość lub zwątpienie. Wpływa na ludzi (i na wszystkie inne istoty żywe) w bezpośredni sposób. Wola Rzeczywistości ostatecznej musi być spełniona, w przeciwnym wypadku zostanie zerwana relacja z Nią.
II
Na wolę Instancji Ostatecznej można wpływać przez modlitwę, ofiary, trzymanie sie reguł religijnego życia. Jeżeli ktoś troszczy sie o tę Rzeczywistość i z sukcesem zda egzamin wobec jakiego jest przez Nią postawiony, wtedy Ona również będzie sie z nim obchodzić, jak dobry, godny zaufania ojciec; będzie przez to zdrowy, szczęśliwy i odniesie sukces. Człowiek może wpłynąć na Absolut, lub to przeoczyć. To zależy od jego potrzeb i jego wolnej woli.
III
Jednostka przyjmuje tu, że człowiek jest całkowicie odpowiedzialny za własne życie i za wszystko, co jest na świecie. Wolność, Sens, Nadzieja są wartościami, które zależą od własnych rozstrzygnięć. Wielkość Rzeczywistości ostatecznej ujawnia się poza ludzkością. Ma swoje własne pole działania, swoją integralność, wolność, sens i nadzieję, które są całkiem inne niż w ludzkim świecie.Wprawdzie Rzeczywistość Transcendentna znajduje się poza jednostką, ale jest odpowiedzialna za podstawowy porządek w życiu i w świecie.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz