Etapy rozwoju dziennikarstwa politycznego

Nasza ocena:

3
Pobrań: 119
Wyświetleń: 1050
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Etapy rozwoju dziennikarstwa politycznego - strona 1 Etapy rozwoju dziennikarstwa politycznego - strona 2

Fragment notatki:

Tabloidyzacja polityki jest wynikiem tabloidyzacji dyskursu publicznego. Etapy rozwoju dziennikarstwa politycznego - wytyczone przez Franka Esera Są one zbieżne z etapami Strombacka.
Relacjonowanie problemów od 1900 r.
Schemat polityki
Ramy opisowe
Neutralne relacjonowanie
Politycy jako główne źródło informacji
Skupienie na programach politycznych
Relacjonowanie strategii od 1972 r. (kampania Nixona) - relacja dotyczy strategii kandydatów
Schemat gry
Ramy interpretacyjne
Relacjonowanie bezdyskusyjne
Dziennikarze jako główne źródło informacji - skupiają się na politykach, ich osobistych rywalizacji, cytowanie wypowiedzi polityków z opiniami i komentarzami
Skupienie na kontrowersjach
1990-1995 - kampania Kwaśniewskiego, dziennikarze skupiają się na problemach. W 94/95 pojawił się Polsat, ale nie miało to istotnego wpływu. Ważniejsze było pojawienie się 97 r. TVN. Kampania była przełomowa. Media przyjęły koncepcję dwóch rywali, stworzyły obraz gry między dwoma kandydatami. Metarelacje od 1988 r. (kampania Busha, kampania negatywna) - dziennikarze analizują, zajmują się jak sztaby chcą manipulować dziennikarzami, by ci relacjonowali w ten sposób, by potem pomogło to w wygraniu wyborów; w Polsce istotne było pojawienie się TVN24
Schemat zza kulis - jako podstawowe źródło informacji Ramy autoanalityczne - interpretowanie taktyki, posunięć polityków
Refleksyjne relacjonowanie procesu
Spin doktorzy jako źródło newsów - w Polsce Bielan i Kamiński
Skupienie na manipulacji mediów - media poddawane są manipulacji
W Polsce 2001 r. - TVN24 Metarelacjonowanie - odejście od zwyczajowej roli mediów jako kanału informacji o tym, jak jest, do roli uczestnika kampanii (mechanizm autoreferencji). Koncentracja na własnej roli, meta komunikacja świadomości bycia manipulowanym i poddanie publicznej dekonstrukcji tej manipulacji (Esser er al. 2001b).
Metarelacjonowanie - autoreferencyjne refleksje na temat natury relacji między politycznym PR i dziennikarstwem politycznym. Dziennikarze zaczynają koncertować się na samych sobie i są centralnymi osobami. Polega to na świadomości dziennikarzy, że są manipulowani. Pokazując swoją rolę meta komunikują odbiorcom ­- zobaczcie, jak politycy nami metakomunikują (czyli nie mówią wprost, a nie KOMUNIKUJĄ). Stawiają się w roli ofiar, dzięki czemu chcą wzbudzić empatię. Newsy autoreferencyjne Tendencja do koncentrowania się dziennikarzy na sobie i czynienia z siebie centralnych postaci relacjonowanych historii.
Relacjonowanie sporów między redakcjami, kwestionowanie innych dziennikarzy, ich wypowiedzi, grożenie sądami. W Polsce od 2005 r.

(…)

…, zachowujących się arogancko
Zbliża się to do dziennikarstwa popularnego (tabloidowego) - typ prasy w USA i w Anglii opozycyjne wobec dziennikarstwa (jakości, opozycyjnego). Informacja wg Neila Postmana przestała pełnić rolę reduktora niepewności. Było to spowodowane rozwojem telegrafu, który przekształcił informację w towar, którą można kupić i sprzedać
TABLOID - termin z farmacji - skondensowana postać leku
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz