To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Erich Fromm: ZAPOMNIANY JĘZYK (1951) WSTĘP DO ROZUMIENIA SNÓW, BAŚNI I MITÓW. „Sen, którego nie objaśniamy, jest jak list, którego nie czytamy.” TALMUD
W prowadzenie Ludzie wstydzą się dziwić. Wszyscy śnimy, nie rozumiemy naszych snów, a postępujemy tak jakby nić się nie działo. Sami tworzymy własne sny; wymyślamy fabuły. Wszystkie sny mają pewne cechy wspólne: nie stosują się do praw logiki panujących na jawie; nie ma żadnych ograniczeń czasoprzestrzennych; czerpiemy informacje z tych obszarów pamięci, o których istnieniu nie zdajemy sobie sprawy. Mają one jednak charakter jak najbardziej realny, ale pozostają w naszej świadomości tylko do momentu przebudzenia się. Forma i charakter snów są takie same jak różnych mitów, z tym że prawdziwości mitów nie kwestionujemy. Łączy je jedna podstawowa cecha główna; są one zapisane językiem symbolicznym , bez względu na czas, miejsce i kulturę, w której powstały. Język symboliczny jest językiem, w którym wewnętrzne doświadczenia, uczucia i myśli wyrażamy tak, jakby były doświadczeniami zmysłowymi z kręgu świata zewnętrznego. Nie jest tu ważna codzienna logika, lecz intensywność i kojarzenie. Jest to jedyny uniwersalny język, jaki stworzyła ludzkość. Posiada on własną gramatykę i składnię, którą należy poznać w celu jego zrozumienia. Dziś został on zapomniany w czasie życia na jawie. Nowożytność uznała je za bezsensowne niegodne uwagi człowieka realnego. I stota języka symbolicznego Bardzo często stajemy wobec faktu braku słownictwa na opisanie pewnych doznań uczuciowych. Obraz widziany we śnie jest bardzo często symbolem czegoś, co się wcześniej odczuwało. Pytanie : Czym jest symbol ? - „coś, co oznacza coś innego” - zmysłowe obrazy węchu, słuchu, wzroku i dotyku Wyrażają coś, co jest poza nami, a symbolizują coś, co jest wewnątrz nas samych. Język symboliczny jest językiem, w którym wyrażamy wewnętrzne doświadczenia; świat zewnętrzny stanowi symbol świata wewnętrznego (symbol naszych dusz i umysłów). Pytanie : Jakie specyficzne powiązanie zachodzi pomiędzy symbolem a tym, co symbolizuje?
Wyróżniamy trzy rodzaje symboli: Konwencjonalny - najpowszechniejszy w mowie codziennej; „stół” litery te oznaczają przedmiot codziennego użytku; flaga jako symbol jakiegoś kraju. Akcydentalny - przeciwieństwo do konwencjonalnego; komuś coś się kojarzy z jakimś osobistym wydarzeniem (nastrojem). Ze względu na swój osobisty charakter rzadko stosowane w mitach, ale bardzo powszechne w snach.
(…)
… wszystkich ludzi. Język symboliczny w postaci używanej w mitach i snach odnajdziemy we wszystkich kulturach - od tych najprostszych do złożonych. Występują jednak różne dialekty języka symbolicznego (w zależności od strefy klimatycznej słońce może mieć charakter pozytywny lub negatywny; tak samo woda). Symbole są zależne od kontekstu: ogień i woda mogą być żywiołami niszczycielskimi, dolina jako miejsce otuchy lub odosobnienia. N
atura snów
Bez dyskusji: wszystkie sny są znaczące (jeśli mamy klucz do ich tłumaczenia) i doniosłe (bo nie śnimy o niczym nieistotnym). Freud: "Sen jest spełnieniem naszych irracjonalnych namiętności stłumionych podczas naszego życia na jawie."
Teza: Marzenia senne są znaczącym i doniosłym wyrazem wszelkiej działalności umysłowej w warunkach snu. Jaka jest wzajemna zależność pomiędzy naszą…
… naszej irracjonalnej części osobowości. Istnieją w formie nieuświadomionej - potężna cenzura. Sen zawiera stłumione idee i uczucia - marzenia senne. Siłami napędowymi naszej egzystencji sennej są nasze irracjonalne pragnienia. Zadawalamy się halucynacjami - funkcja: ochrona snów. Zakłada, że irracjonalne i spełnione marzenia senne mają swoje źródło w dzieciństwie; były żywe gdy byliśmy dziećmi. Kładzie…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)