Epoka siedmiu mędrców, Podział filozofii - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 406
Wyświetleń: 1554
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Epoka siedmiu mędrców, Podział filozofii - wykład - strona 1 Epoka siedmiu mędrców, Podział filozofii - wykład - strona 2 Epoka siedmiu mędrców, Podział filozofii - wykład - strona 3

Fragment notatki:

Dr Karol Kuźmicz, Filozofia, Epoka siedmiu mędrców, Podział filozofii, Podstawowe pojęcia
Europocentryzm- stanowisko przyjmujące że kultura europejska zajmuje miejsce czołowe w ramach kultury światowej
Kultura- ogół przedmiotów materialnych i duchowych, które wytwarza człowiek dążąc do urzeczywistnienia wartości wyższych zwanych ideami
Światopogląd- zespół sądów wypowiadających coś o świecie i norm regulujących postępowanie; 2 sfery: myślenia i działania
VII- VI w. p.n.e.- pojawienie się refleksji
Religia, sztuka, umiejętności (starsze objawy kultury niż filozofia)
Religia- doktryna religijna zawierająca ogólny zarys rzeczywistości, zasady wiary i określone zasady postepowania członków danego wyznania; przewaga myślenia dogmatycznego, czyli coś co przyjmuje się z góry, co nie potrzebuje uzasadnienia i udowodnienia (np. dogmat trójcy świętej, niepokalane poczęcie NMP)
Filozofia- cechuje ją krytycyzm (w przeciwieństwie do dogmatów); każda teza musi być uzasadniona, musi mieć antytezę; krytycyzm uzupełniony refleksją ogólną filozoficzną, określoną terminologią; operuje pojęciami o charakterze ogólnym
Sztuka- w przeciwieństwie do filozofii operuje przede wszystkim obrazami (a nie pojęciami); operuje pojęciami o charakterze abstrakcyjnym i ogólnym; odwołuje się do emocji, wzrusza, wywołuje uczucia, skłania do refleksji
Umiejętności praktyczne- radzenie sobie z przyrodą i jej siłami (rybołówstwo, rolnictwo itp.); zorganizowanie się w społeczeństwo, umiejętność życia we wspólnocie ; umiejętność musi przynieść korzyści (w przeciwieństwie do filozofii); cel filozofii jest bliżej nieokreślony
Spór o źródła wiedzy
Racjonalizm (Francja, Wielka Brytania)- źródłem głównie doświadczenie
Empiryzm- źródła wychodzą poza rozum
Irracjonalne źródła poznania:
Wiara
Intuicja
Wola
Spór o przedmiot i granice poznania
Przedmiot może być:
Transcendentny- przedmiot jest na zewnątrz podmiotu poznającego, a jednak niepoznawalny, np. Bóg
Immanentny- przedmiot istnieje w umyśle podmiotu poznającego
Trzy stanowiska dotyczące świata:
Naiwny realizm- poznawany świat istnieje w takiej postaci, w jakiej odbieramy go zmysłowo
Realizm teorio- poznawczy- świat poznawany na pewno istnieje, czyli niezależnie od podmiotu poznającego
Idealizm teorio- poznawczy- świat istnieje obiektywnie
Granice poznania- świat jest poznawalny czy jesteśmy ograniczeni w swoim poznaniu?
Fenomenalizm, fenomenologia- świat zewnętrzny poznajemy w postaci zjawisk
Epistemologia- systematycznie poznajemy świat

(…)

… jest materia czy coś niematerialnego? Jeżeli jest to materia to nazywamy to materializmem ontologicznym (atrybutem materii jest rozciągłość- zajmuje miejsce w przestrzeni, można ją zmierzyć, zważyć itp.), jeżeli coś niematerialnego to nazywamy to idealizmem ontologicznym, jego odmiany:
idea- greckie eidos- idealizm obiektywny- czysto myślowe materie niezależne od świata materialnego, idee istnieją niezależnie…
…- atomizm (wiele elementów)
Spór o strukturę świata, który rodzaj bytu jest podstawowym? Substacjalizm- istnieje substancja, która jest bytem istniejącym od zawsze, samym z siebie
Ewentyzm- świat jest określonym zdarzeniem; stanowisko wg którego podstawowymi składnikami świata nie są rzeczy, tylko zdarzenia, którym przysługuje krótkie czasowo trwanie
Procesualizm- świat jest zachodzącym nieustannie…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz