To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Różnie na emocje można patrzeć , z różnych perspektyw i różne komponenty emocji można wyróżnić. Może być perspektywa podmiotu, obserwatora. Może być emocja w perspektywie biologicznej lub mechanizmów, które tworzą podstawy pod doświadczenia .
Perspektywa podmiotowa może być bardzo różnie traktowana i właśnie chciałbym o tej perspektywie powiedzieć. Z reguły oznacza ona świadomość doświadczania pewnych stanów emocjonalnych. Czyli generalnie doświadczania pewnych stanów emocjonalnych . Stan przeżywania to jest ten wymiar przeżywania emocji. Na tę perspektywę można bardzo różnie patrzeć. Z jednej strony można postawić pytanie co w emocjach jest kluczowe , jaki proces dla powstawania emocji. Otóż teorie klasyczne wprowadziły pewne schematy myślenia . te teorie pokazały że pojawiły się dylematy czy najpierw jest poznanie , ocena a potem jest pobudzenie , czy może jest odwrotnie. Teorie klasyczne pokazały taki dylemat . patrząc na emocje z perspektywy podmiotu musi być powrót do tego problemu , co jest pierwsze ocena czy pobudzenie, dlatego że to ustawia perspektywę podmiotu w różnym świetle. Najpierw teorie klasyczne ukazały nowe sposoby badania, nowe orientacje. Te teorie umożliwiły pojawienie się nowych sposobów myślenia.
Chciałbym zaproponować jeden ze sposobów myślenia STANLEYA SCHACHTERA. Schachter aby dojść do pewnych wniosków zaczął od eksperymentów , ponieważ była to najlepsza, najskuteczniejsza metoda. Jest to tak zwana DWUCZYNNDCOWA TEORIA EMOCJI Uważa on że podstawowy udział w powstawaniu emocji ma ciało jak i umysł. Niemniej sam stan cielesny stanowi jedynie czynnik wyzwalający do poszukiwania wyjaśnień. Dlaczego tak? Można by zatem powiedzieć, że zrozumienie emocji wymaga uchwycenia sposobu dokonywania atrybucji.( jakie właściwości przypisuje pewnym zdarzeniom ). Człowiek uczy się od społeczności nazywania pewnych stanów ciała . dlatego tez w pewnych sytuacjach , szczególnie niedookreślonych, kiedy nie da się do końca nazwać tej sytuacji , z pomocą zawsze przychodzi ktoś z zewnątrz. I daje szansę określenia tej sytuacji. Dlatego to jest teoria dwuczynnikowa, bo żeby zrozumieć emocje to trzeba zrozumieć dwa podstawowe procesy :to co dzieje się w ciele ( szczególnie ważny stan pobudzenia ), i to co dzieje się w umyśle ( szczególnie ważna jest ocena, atrybucja, właściwości przypisywane danym stanom ciała). Przypisanie właściwości danym stanom ciała powoduje pojawienie się danych stylów doświadczenia. Generalnie przyjmuje się że emocja wyrasta z poznawczej interpretacji pobudzenia. Możliwość powstania emocji wtedy występuje, kiedy następuje możliwość poznawczego określenia tego co się dzieje w ciele. Poznanie i pobudzenie , czyli umysł i ciało to dwa elementy , dlatego dwuczynnikowa teoria emocji. Emocja powstaje wtedy kiedy człowiek odczuwa pobudzenie. To pobudzenie, które wiąże się z aktywnością układu nerwowego. A więc aktywność układu nerwowego powoduje to że człowiek czerwienieje , krew uderza mu do głowy, drżą ręce, oddech jest przyspieszony. To pobudzenie to dyspozycja do tego żeby pojawiła się emocja, ono wyzwala i ukierunkowuje poznanie. Jak jest stan pobudzenia to za tym stanem włącza się poznanie , ocena, wartościowanie. Poziom oceny pobudzenia z poznaniem tworzy coś co można nazwać układem emocjonalnym.
(…)
… wzrok , wpływ jakiejś substancji na poprawę czy pogorszenie wzroku. Wybrał różne grupy osób, jednym wstrzykiwano adrenalinę innym placebo. Na początku był pomysł rozpylania substancji w powietrzu ale okazało się że Jest to zbyt drogie. W efekcie pojawiły się różne podziały ponieważ te osoby różnie podzielono . Część osób której wstrzyknięto adrenalinę poinformowano że będą u nich występowały pewne objawy typowe dla pobudzenia ( drżenie rąk, szybszy oddech), natomiast innym powiedziano że nic nie będą odczuwać lub niewielkie swędzenie. Części osobom ze wstrzykniętym placebo mówiono o objawach , inne miały nie mieć żadnych objawów. Wreszcie była grupa osób , którym wstrzyknięto adrenalinę ale nie powiedziano o objawach. Następnie proszono poszczególne osoby do poczekalni i tam proszono…
…. Zarzucano Schachterowi że te eksperymenty mają bardzo wiele błędów proceduralnych np. dobór próby . Dlatego do końca nie uznano tych badań jako wyjaśnienie stanów emocjonalnych . Powstał więc problem , w takim razie co jest pierwotne to co czuję czy tez poznanie.
Obecnie współczesne sposoby interpretacji odwołują się do różnych poziomów przetwarzania informacji. Chodzi o to że pewne informacje docierające…
… hipnozy i następnie wywoływano u niego takie przypomnienia , które wywoływały stan emocjonalny pozytywny. Wtedy przedstawiano opowiadanie i wprowadzano w stan hipnozy. Po kilku dniach proszono badanego by sobie przypomniał pewne rzeczy , ale wprowadzano człowieka w stan emocjonalny podobny do tego w hipnozie . Okazało się że jeśli w hipnozie człowiek przezywa stan szczęścia to łatwo przypomina…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)