Elementy podatne w wałach i przegubach.
Zadaniem elementu podatnego w wałach i przegubach jest ograniczenie amplitudy drgań skrętnych w układzie napędowym. W tym celu do układu napędowego wstawia się elementy o zwiększonej podatności, korygujące w ten sposób sumaryczną podatność układu tak, że obszary prędkości rezonansowej nie pokrywają się z wykorzystywanymi zakresami prędkości w warunkach normalnej pracy. Jako elementy podatne stosuje się często specjalnej konstrukcji przeguby (elastyczne) lub wały napędowe z podatnymi wkładkami. Wkładki takie, zarówno w wałach, jak i w przegubach, wykonywane są z reguły z gumy, której dodatkową, prócz elastyczności, cechą jest znaczne tłumienie wewnętrzne, wpływające na zmniejszenie amplitud drgań przenoszonego momentu obrotowego. Przeguby elastyczne umieszcza się między wałami, których kąty odchylenia są niewielkie. Gumowe elementy podatne wykonuje się w postaci tulejek, pierścieni, stożków itp.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)