Wały i przeguby

Nasza ocena:

3
Pobrań: 175
Wyświetleń: 1666
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wały i przeguby - strona 1 Wały i przeguby - strona 2 Wały i przeguby - strona 3

Fragment notatki:


Wały i przeguby (w przekazywaniu „napędu”)  Wały napędowe mechanizmy służące do przekazywania momentu obrotowego z jednego wału na  inny, w przypadkach, gdy osie obrotu tych wałów są względem siebie nachylone Zadanie: przeniesienie napędu od skrzynki biegów do przekładni głównej mostu napędowego   Przeguby  powinien umożliwiać przenoszenie napędu  w warunkach wzajemnego  przemieszczania się skrzynki biegów i mostu napędowego , wynikających z ugięć  elementów resorujących  (zmiany pochyleń i długości)  wały napędowe łączone są z wałkiem głównym skrzynki biegów i wałkiem napędowym  przekładni głównej za pomocą  przegubów :  elastycznych  lub przegubów  krzyżakowych  (tzw. wały przegubowe) Wały i przeguby (w przekazywaniu „napędu”)  Przeguby wału napędowego Przeguby elastyczne Zastosowanie: samochody osobowe, samochody ciężarowe małej ładowności mają postać tarcz gumowych ze wzmocnioną osnową bądź podatnych sprzęgieł gumowo – metalowych •  niewielkie kąty załamania (do 5  ),  •  nieprzydatne do przenoszenia dużych momentów obrotowych Wały i przeguby (w przekazywaniu „napędu”)  Przeguby wału napędowego Przeguby elastyczne: metalowo-gumowe •  kątowe przemieszczenia  do 15   (chwilowe) Zalety:  niski koszt, prostota budowy,  możliwość kompensacji nie tylko przemieszczeń  kątowych ale i przemieszczeń wzdłużnych Wady: – małe dopuszczalne kąty załamania, – stosunkowo małe wartości przenoszonych momentów, – stosunkowo niska trwałość, – niedokładność współosiowania łączonych wałów Ogólne własności przegubów elastycznych: Wały i przeguby (w przekazywaniu „napędu”)  Przeguby wału napędowego Przeguby krzyżakowe: Zalety:  możliwość przenoszenia dużych momentów przy  relatywnie niewielkich wymiarach,   możliwość przenoszenia momentów przy dużych  prędkościach obrotowych (dobra współosiowość),  wysoka trwałość Wady: – brak kompensacji osiowej (zmian odległości  łączonych wałów),  – nierównomierność przeniesienia napędu,  polegająca na różnicy kątów obrotu łączonych  wałów przy niezerowych kątach załamania Ogólne własności przegubów krzyżakowych: p. uniwersalny, p. Hooka, p. Cardana Wały i przeguby (w przekazywaniu „napędu”)  Przeguby wału napędowego Przeguby krzyżakowe - kinematyka: jeśli  b ≠ 0 to: j 1 ≠  j 2, w 1 ≠  w 2, b  j  j cos tg tg 2 1 1 2 2 1 2 cos sin 1 cos j  b  b 

(…)

… wyrównoważenia wału
mz
w0
y
e
mz – masa zastępcza wału,
skupiona w środku masy
• Rozpatrując wał jako walcową belkę:
48  E  I
k
l3
mz 
Fo
17
m
35
wKR 
EI – sztywność giętna belki
E – moduł sprężystości
I – moment bezwładności przekroju
m – masa rzeczywista wału
(E. Kamiński – „Podstawy dynamiki maszyn”)
• po podstawieniu:
m z  e  w2
e  w2
y

k
m z  w2  k
 w2
mz
wKR 
1680 EI

17 m  l3
k
mz…
… między przegubami, najczęściej przy
skrzynce biegów)
Wały i przeguby (w przekazywaniu „napędu”)
 Wały napędowe – parametry konstrukcyjne
 wysokie prędkości obrotowe  problem wyrównoważenia wału
mz
w=0
e
mz – masa zastępcza wału, skupiona w środku masy
mz
w0
y
e
Fo
Wały i przeguby (w przekazywaniu „napędu”)
 Wały napędowe – parametry konstrukcyjne
 wysokie prędkości obrotowe  problem wyrównoważenia wału
mz
w0
y
e
mz – masa zastępcza wału,
skupiona w środku masy
Fo
Fo  mz  (e  y)  w2
- siła odśrodkowa
Fs  k  y
- siła sprężysta
k – współczynnik sztywności poprzecznej wału
mz  (e  y)  w2  k  y
mz  y  w2  k  y  mz  e  w2
m z  e  w2
e  w2
y

k
m z  w2  k
 w2
mz
Wały i przeguby (w przekazywaniu „napędu”)
 Wały napędowe – parametry konstrukcyjne
 wysokie prędkości obrotowe…
… równomierności:
• silnikowi i przekładni głównej nadaje się takie pochylenia, aby oś wału korbowego silnika i oś wałka
napędowego przekładni głównej, przy najczęściej występującym położeniu mostu napędowego
tworzyły najmniejsze kąty z osią geometryczną wału napędowego (kąty a i J)
• kąty załamania w przegubach wału napędowego przy pełnym obciążeniu samochodu powinny być
tak dobrane, aby odkształcenia tylnych…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz