To tylko jedna z 21 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Wały i przeguby (w przekazywaniu „napędu”) Wały napędowe mechanizmy służące do przekazywania momentu obrotowego z jednego wału na inny, w przypadkach, gdy osie obrotu tych wałów są względem siebie nachylone Zadanie: przeniesienie napędu od skrzynki biegów do przekładni głównej mostu napędowego Przeguby powinien umożliwiać przenoszenie napędu w warunkach wzajemnego przemieszczania się skrzynki biegów i mostu napędowego , wynikających z ugięć elementów resorujących (zmiany pochyleń i długości) wały napędowe łączone są z wałkiem głównym skrzynki biegów i wałkiem napędowym przekładni głównej za pomocą przegubów : elastycznych lub przegubów krzyżakowych (tzw. wały przegubowe) Wały i przeguby (w przekazywaniu „napędu”) Przeguby wału napędowego Przeguby elastyczne Zastosowanie: samochody osobowe, samochody ciężarowe małej ładowności mają postać tarcz gumowych ze wzmocnioną osnową bądź podatnych sprzęgieł gumowo – metalowych • niewielkie kąty załamania (do 5 ), • nieprzydatne do przenoszenia dużych momentów obrotowych Wały i przeguby (w przekazywaniu „napędu”) Przeguby wału napędowego Przeguby elastyczne: metalowo-gumowe • kątowe przemieszczenia do 15 (chwilowe) Zalety: niski koszt, prostota budowy, możliwość kompensacji nie tylko przemieszczeń kątowych ale i przemieszczeń wzdłużnych Wady: – małe dopuszczalne kąty załamania, – stosunkowo małe wartości przenoszonych momentów, – stosunkowo niska trwałość, – niedokładność współosiowania łączonych wałów Ogólne własności przegubów elastycznych: Wały i przeguby (w przekazywaniu „napędu”) Przeguby wału napędowego Przeguby krzyżakowe: Zalety: możliwość przenoszenia dużych momentów przy relatywnie niewielkich wymiarach, możliwość przenoszenia momentów przy dużych prędkościach obrotowych (dobra współosiowość), wysoka trwałość Wady: – brak kompensacji osiowej (zmian odległości łączonych wałów), – nierównomierność przeniesienia napędu, polegająca na różnicy kątów obrotu łączonych wałów przy niezerowych kątach załamania Ogólne własności przegubów krzyżakowych: p. uniwersalny, p. Hooka, p. Cardana Wały i przeguby (w przekazywaniu „napędu”) Przeguby wału napędowego Przeguby krzyżakowe - kinematyka: jeśli b ≠ 0 to: j 1 ≠ j 2, w 1 ≠ w 2, b j j cos tg tg 2 1 1 2 2 1 2 cos sin 1 cos j b b
(…)
… wyrównoważenia wału
mz
w0
y
e
mz – masa zastępcza wału,
skupiona w środku masy
• Rozpatrując wał jako walcową belkę:
48 E I
k
l3
mz
Fo
17
m
35
wKR
EI – sztywność giętna belki
E – moduł sprężystości
I – moment bezwładności przekroju
m – masa rzeczywista wału
(E. Kamiński – „Podstawy dynamiki maszyn”)
• po podstawieniu:
m z e w2
e w2
y
k
m z w2 k
w2
mz
wKR
1680 EI
17 m l3
k
mz…
… między przegubami, najczęściej przy
skrzynce biegów)
Wały i przeguby (w przekazywaniu „napędu”)
Wały napędowe – parametry konstrukcyjne
wysokie prędkości obrotowe problem wyrównoważenia wału
mz
w=0
e
mz – masa zastępcza wału, skupiona w środku masy
mz
w0
y
e
Fo
Wały i przeguby (w przekazywaniu „napędu”)
Wały napędowe – parametry konstrukcyjne
wysokie prędkości obrotowe problem wyrównoważenia wału
mz
w0
y
e
mz – masa zastępcza wału,
skupiona w środku masy
Fo
Fo mz (e y) w2
- siła odśrodkowa
Fs k y
- siła sprężysta
k – współczynnik sztywności poprzecznej wału
mz (e y) w2 k y
mz y w2 k y mz e w2
m z e w2
e w2
y
k
m z w2 k
w2
mz
Wały i przeguby (w przekazywaniu „napędu”)
Wały napędowe – parametry konstrukcyjne
wysokie prędkości obrotowe…
… równomierności:
• silnikowi i przekładni głównej nadaje się takie pochylenia, aby oś wału korbowego silnika i oś wałka
napędowego przekładni głównej, przy najczęściej występującym położeniu mostu napędowego
tworzyły najmniejsze kąty z osią geometryczną wału napędowego (kąty a i J)
• kąty załamania w przegubach wału napędowego przy pełnym obciążeniu samochodu powinny być
tak dobrane, aby odkształcenia tylnych…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)