To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
. Elementy planu marketingowego Ważną zasadą przy opracowywaniu planu marketingowego jest rozłożenie tego procesu na etapy. Ogólny układ i zawartość planu marketingowego jest wyznaczana znajdowaniem odpowiedzi na pytania: gdzie jesteśmy?, dokąd zmierzamy?, w jaki sposób możemy tam dojść?
Plan powinien zaczynać się krótkim streszczeniem, które opisuje meritum, stanowi przegląd proponowanego planu i przedstawia jego główne założenia kierownictwu. W literaturze spotykamy wiele ujęć dotyczących części składowych planu marketingowego. W zasadzie jednak autorzy są zgodni, co do podstawowej jego budowy.
Dla potrzeb tej pracy wybrano ujęcie układu planu marketingowego wg Bogdana Sojkin. Wyróżnia on następujące elementy:
l) określenie stanu firmy i opis rynku,
2) analiza SWOT,
3) sprecyzowanie celów i zadań marketingowych,
4) strategia marketingowa i sposób realizacji,
5) harmonogram działań i odpowiedzialności za realizacje (rozpisanie zadań), 6) ustalenie budżetu marketingowego z uwzględnieniem wariantów strategii, 7) przewidywane efekty działań marketingowych (prognozy),
8) monitoring i kontrola realizacji.
Dobry plan marketingowy powinien jednak być stworzony w oparciu o bardziej szczegółowo rozpisaną strukturę. Poniżej prezentujemy szczegółowe rozwinięcie podstawowych składowych planu marketingowego.
W praktycznej działalności proponujemy przyjąć strukturę planu marketingowego, którą cechuje podział zadań zaadresowanych wyraźnie do zawiadujących produkcją, służb handlowych oraz działań promocyjnych skierowanych również do załogi, jak również włączenie do planu działań komórek administracji i obsługi. Szczegółowo role i zadania opisano w treści planu, a jego części usystematyzowano następująco:
l. Badania: rynku,
segmentu,
konkurencji,
sprzedawalnych wartości (cech) produktu, analiza SWOT.
2. Strategia produktowa:
użyteczność, korzyść,
jakość produktu,
wygląd i kształt,
doskonalenie produktu,
innowacje,
marka produktu,
opakowanie
kształtowanie asortymentu.
3. Strategia cenowa i kontraktowa:
cena podstawowa
zróżnicowanie cenowe,
rabaty,
warunki płatności,
warunki dostaw,
strategie cen.
4. Strategia sprzedaży i komunikacji:
sprzedaż osobista,
reklama,
public relations,
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)