Elementarne doświadczenia z powietrzem wilgotnym-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 315
Wyświetleń: 959
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Elementarne doświadczenia z powietrzem wilgotnym-opracowanie - strona 1

Fragment notatki:

Elementarne doświadczenia z powietrzem wilgotnym, ćwiczenie 5.
Laboratorium termodynamiki
Prowadzący:
Cel:
obserwacja zjawiska fizycznego polegającego na tym, że każde ciało owinięte zwilżoną w wodzie gazą i umieszczone w powietrzu (ruchomym lub nieruchomym) o zmienia swoją temperaturę, która po pewnym czasie się ustaliła. Schemat pomiarowy:
Rysunek Schemat układu pomiarowego
W - Wentylator
Tz - Termometr zimny
Tc - Termometr ciepły
Ts - Termometr suchy
Wyniki pomiarów, wyniki obliczeń:
bez wentylatora
Z wentylatorem
0
5
19
19
12
18
20
60
9
15
19
14
13
20
120
11
14
19
13
13
19
180
12
13
19
13
13
19
240
12
13
19
13
13
19
300
13
13
19
13
13
19
360
13
13
19
13
13
19
420
13
13
19
13
13
19
480
13
13
19
13
13
19
540
13
13
19
13
13
19
600
13
13
19
13
13
19
660
13
13
19
13
13
19
720
13
13
19
13
13
19
780
13
13
19
13
13
19
840
13
13
19
13
13
19
Tabela Wyniki pomiarów
Przedstawienie wyników na wykresie:


(…)

… wilgotnego, i jest równa co daje Korzystając ze wzoru (2):
Po przeliczeniu na jednostki podstawowe układu SI: Wartość oblicza się ze wzoru (3)
Obliczenie wartości dla trzech wybranych stanów wcześniejszych, przy pomocy wzoru Sprunga (2) i wzoru (3):
(z wentylatorem): Dla z wykresu I - X: . Korzystając ze wzoru (2) ,korzystając ze wzoru (3) (bez wentylatora): Dla z wykresu I - X: . Korzystając ze wzoru (2) ,korzystając ze wzoru (3) (bez wentylatorem): Dla z wykresu I - X: . Korzystając ze wzoru (2) ,korzystając ze wzoru (3) Spostrzeżenia, wnioski:
Temperatura termometru suchego była w stanie ustalonym niemalże od samego początku. Nie powinno być to wielkim zaskoczeniem, wręcz na odwrót - jest to zupełnie normalne zjawisko, ponieważ ten termometr znajdował się w laboratorium z pewnością od początku semestru…
… otrzymuje się jednak inną liczbę, a mianowicie . Różnice te mogą jednak wynikać z błędów popełnionych podczas wykonywania obliczeń. Otrzymanie tak różnych wyników mogło spowodować kolejno: zaokrąglanie wartości ciśnień, błąd popełniany przez kalkulator, nieprecyzyjne odczytanie wartości z wykresu Molliera (student przecież nie jest jednostką nieomylną).
Wyliczając wartości wielkości dla stanów…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz