Eksploatacja obiektów transportu morskiego

Nasza ocena:

3
Pobrań: 133
Wyświetleń: 973
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Eksploatacja obiektów transportu morskiego - strona 1

Fragment notatki:

Żurawie bomowe Typowy żuraw bomowy składa się z bomu ułożyskowanego na maszcie, z odpowiedniego olinowania i  osprzętu oraz z wyciągarki ładunkowej. Maszt lub kolumna mogą być zastąpione przez wzmocnioną konstrukcję  nadbudówki. Bom utrzymywany jest w położeniu roboczym przez liny: topenantę, gaje lub profendry. Trezba ustalić optymalne położenie oraz potrzebne długości bomów przy uwzględnieniu odpowiedniego zasięgu  bomu za burtę, możliwość pokrycia zasięgiem jak największej części luku ładowni oraz wysokość położenia  końca bomu, odpowiednią dla podnoszenia ładunku nad zrębnicą luku lub nadburciem statku. Wysięg bomu za  burtę powinien wynosić co najmniej 3,5 metra. Bom powienien sięgać ponad lukiem ładowni na odległość 1  metra od przeciwległej krawędzi luku. W wypadku, gdy ładownia jest obsługiwana  żurawiami bomowymi z  obydwu stron, może wystarczyć zasięg połowy długości luku. Wysokość położenia łożyska bomu nad pokładem  ustala się zarówno w aspekcie wyżej wymienionych warunków. Odległość między masztem a osią bębna  wciągarki nie powinna być mniejsza niż 2 metry ze względu na kąt wejścia liny na bęben. Należy zachować  możliwość bezpiecznego przejścia pomiędzy wciągarką a zrębnicą luku. Odległość noku bomu w położeniu  roboczym od zrębnicy lub nadburcia nie powinna wynosić mniej niż 6 metrów. Jeśli praca odbywa się bomami  sprzężonymi, wzniesienie punktu sprzężenia lin renerów ponad górną krawędź nadburcia lub zrębnicy luku w  całym zakresie pracy bomów sprzężonych nie powinno wynosić mniej niż 5 metrów dla bomów do 2 ton i 6  metrów dla ponad 2 ton. Musi być zachowany warunek, że kąt rozwarcia lin ładunkowych renerów nie może  przekraczać 120 stopni. W zależności od udźwigu żurawia bomowego i uciągu wciągarki cumowniczej w układzie renera i topenant  staosuje się talie umożliwiającw zmniejszenie siły działającej w linie w stosunku do podnoszonego ciężaru. Żurawie ciężkie bomowe mają bomy ułożyskowane w łożyskach pokładowych w płaszczyżnie symetrii  statku i mogą pracować z obydwu burt. Olinowanie złożone jest przez zastosowanie talii zarówno w układzie  renera, jak i topenanty. Praca ciężkim bomnem odbywa się pojedynczo. Do przemieszczenia bomów wraz z  ładunkiem w płaszczyźnie poziomej służą dodatkowe wciągarki gajowe , a do zmiany wysięgu bomu wciągarki  topenantowe. Żuraw typu Stulckena służy do najcięższych ładunków. Bom umieszczony jest pomiędzy dwoma  rozchylonymi masztami i dzięki zaczepieniu bloków na obrotowych uchwytach może być użyty dla dwóch  ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz