To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Żurawie bomowe Typowy żuraw bomowy składa się z bomu ułożyskowanego na maszcie, z odpowiedniego olinowania i osprzętu oraz z wyciągarki ładunkowej. Maszt lub kolumna mogą być zastąpione przez wzmocnioną konstrukcję nadbudówki. Bom utrzymywany jest w położeniu roboczym przez liny: topenantę, gaje lub profendry. Trezba ustalić optymalne położenie oraz potrzebne długości bomów przy uwzględnieniu odpowiedniego zasięgu bomu za burtę, możliwość pokrycia zasięgiem jak największej części luku ładowni oraz wysokość położenia końca bomu, odpowiednią dla podnoszenia ładunku nad zrębnicą luku lub nadburciem statku. Wysięg bomu za burtę powinien wynosić co najmniej 3,5 metra. Bom powienien sięgać ponad lukiem ładowni na odległość 1 metra od przeciwległej krawędzi luku. W wypadku, gdy ładownia jest obsługiwana żurawiami bomowymi z obydwu stron, może wystarczyć zasięg połowy długości luku. Wysokość położenia łożyska bomu nad pokładem ustala się zarówno w aspekcie wyżej wymienionych warunków. Odległość między masztem a osią bębna wciągarki nie powinna być mniejsza niż 2 metry ze względu na kąt wejścia liny na bęben. Należy zachować możliwość bezpiecznego przejścia pomiędzy wciągarką a zrębnicą luku. Odległość noku bomu w położeniu roboczym od zrębnicy lub nadburcia nie powinna wynosić mniej niż 6 metrów. Jeśli praca odbywa się bomami sprzężonymi, wzniesienie punktu sprzężenia lin renerów ponad górną krawędź nadburcia lub zrębnicy luku w całym zakresie pracy bomów sprzężonych nie powinno wynosić mniej niż 5 metrów dla bomów do 2 ton i 6 metrów dla ponad 2 ton. Musi być zachowany warunek, że kąt rozwarcia lin ładunkowych renerów nie może przekraczać 120 stopni. W zależności od udźwigu żurawia bomowego i uciągu wciągarki cumowniczej w układzie renera i topenant staosuje się talie umożliwiającw zmniejszenie siły działającej w linie w stosunku do podnoszonego ciężaru. Żurawie ciężkie bomowe mają bomy ułożyskowane w łożyskach pokładowych w płaszczyżnie symetrii statku i mogą pracować z obydwu burt. Olinowanie złożone jest przez zastosowanie talii zarówno w układzie renera, jak i topenanty. Praca ciężkim bomnem odbywa się pojedynczo. Do przemieszczenia bomów wraz z ładunkiem w płaszczyźnie poziomej służą dodatkowe wciągarki gajowe , a do zmiany wysięgu bomu wciągarki topenantowe. Żuraw typu Stulckena służy do najcięższych ładunków. Bom umieszczony jest pomiędzy dwoma rozchylonymi masztami i dzięki zaczepieniu bloków na obrotowych uchwytach może być użyty dla dwóch
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)