Ekonomika - rodzaje transportu

Nasza ocena:

4
Pobrań: 21
Wyświetleń: 546
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Ekonomika - rodzaje transportu - strona 1

Fragment notatki:

Rodzaje transportu: a)Transport multimodalny-  (co najmniej 2 gałęzie transportu) – obejmuje wszystkie gałęzie i  technologie przewozu, wykorzystane w przewozach ładunkow transportowych w relacji ,,dom- dom’’; towary mogą zmieniać jednostki ładunkowe i dopuszczalne jest występowanie między nimi  powiązań funkcjonalnych b)Transport intermodalny  – obowiązuje w nim reguła, że w trakcie całego przewozu towary są transportowane w jednej jednostce ładunkowej i nie mogą być przeładowywane w zmieniających  się gałęziach transportu Zastosowanie: -w globalnej logistyce stanowi obecnie najbardziej dynamicznie rozwijający się sektor usług transportowych, Zalety: -operator intermodalny może zaoferować dostawę w stosunkowo krotkim czasie, wykorzystując  rożne formy transportu oraz szereg opcji pomocniczych(przeładunek, magazyn); -korzystnie wpływa on na terminowość przewozow, umożliwia zmniejszenie zużycia drog i ma  pozytywny wpływ na ochronę środowiska, Wady: -wysoki koszt, tworzenie intermodalnych sieci w Europie przebiega z trudnościami mimo  rewolucyjnej pod względem dyrektywy UE 91/440 o oddzieleniu infrastruktury kolejowej od  przewozow c) Transport kombinowany-  to przewoz przy udziale rożnych środkow transportu, ale właściwy  dla co najmniej 2 środkow transportu(np. droga morską), przy założeniu, że udział transportu  drogowego jest początkiem i końcem ogniwa i nie przekracza 50 km, -głowny przewoz jest wykonywany koleją, żegluga środlądowa lub morska; dowozy i odwozy są realizowane przez transport drogowy i to na określonej odległości(wg dyrektywy UE 92/106/EEC). Główne cechy: -użycie rożnych gałęzi transportu, -wykorzystanie 1 jednostki przeładunkowej na całej trasie, -przewoz za pomocą kolei, żeglugi środlądowej lub morskiej na głownym odcinku trasy oraz  pokonaniemaksymalnej odległości odwozowej i dowozowej wynoszącej 150 km w relacjach do/z  portow morskich i wodnych środlądowych oraz do 100km w relacjach do/z terminali lądowych. Formy, zalety: - jest realizowany kilkoma metodami, -umożliwia skrocenie czasu przewozu i podniesienie punktualności dostaw -zwieszenie bezpieczeństwa transportu oraz zmniejszenie szkodliwego wpływu na środowisko(zanieczyszczenia stanowią 30%, a w miastach 70-90% wszystkich zanieczyszczeń) -rozwoj nowych form transportu stwarza szansę zbudowania zrownoważonego systemu  komunikacyjnego, ze szczegolnym uwzględnieniem ekologii, -transport kontenerow może się odbywać przy użyciu platform kolejowych lub samochodowych,  może być realizowany za pomocą wagonow kieszeniowych lub na ciągnikach samochodowych oraz  transport całych zestawow samochodowych(ciągnik i naczepa) może być przeprowadzony z 

(…)

…:
-przeładunek kontenerow i naczep samochodowych wymaga sieci specjalistycznych terminali i
regionalnych centrow logistycznych(musza być one wyposażone w rampy wjazdowe dla
samochodow, dźwigi i suwnice), co w przypadku polskich realiow nie wygląda najkorzystniej,
-dodatkowo w tym systemie wspołczynnik masy taboru do masy towaru jest najmniej
korzystny(należy wozić rownież kierowcow)

... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz