To tylko jedna z 18 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
RYNEK Rynek to całokształt transakcji kupna i sprzedaży oraz warunków, w których one przebiegają. Rodzaje: -wg. Przedmiotu obrotu (produktów i usług konsumpcyjnych oraz rynek czynników produkcji (ziemia, praca, kapitał)) -wg. Zasięgu geograficznego (lokalny, regionalny, krajowy, międzynarodowy, światowy) -wg. Sytuacji rynkowej (rynek sprzedawcy – rynek długotrwałej przewagi popytu nad podażą, rynek nabywcy – rynek długotrwałej przewagi podaży nad popytem) -wg. Jednorodności przedmiotu (rynek homogeniczny (jednorodny) – rynek np. Ropy naftowej{jeden produkt na rynku}, oraz rynek heterogeniczny np. Rynek pracy gdzie jest wiele zawodów) -wg. Stopnia wyrównywania się cen ( rynek doskonały – rynek charakteryzujący się rozproszeniem po stronie popytu i podaży, brakiem barier wejścia na rynek, przejrzystośd (pełna informacja dla kupującego i sprzedajacego o towarach i warunkach transakcji), jednorodnośd dóbr oznacza, iż każde dobra (nawet wyprodukowane przez innego producenta), które mają podobne przeznaczenie mają bardzo podobne cechy fizyczne i są postrzegane przezz nabywców jako jednakowe. Rynek niedoskonały (monopolistyczny) – jeden wielki producent, który ma ogromną przewage nad konkurentami.) Mechanizm rynkowy – proces obejmujący działania podmiotów na rynku, w wyniku którego dochodzi do ustalenia równowagi rynkowej (samoczynnego dostosowania się popytu i podaży), poprzez odpowiednie ustalenie ceny równowagi. MODELE STRUKTUR RYNKU Cechy rynku Modele rynku Rynek doskonały (konkurencja doskonała) Rynki niedoskonałe Konkurencja monopolistyczna oligopol monopol Liczba firm Bardzo dużo Dużo (kilkadziesiąt) kilka jedna Swoboda wejścia na rynek nieograniczona nieograniczona ograniczona Bardzo ograniczona lub zerowa Cechy produktów Jednorodne (niezróżnicowane) Zróżnicowane Niezróżnicowane lub niezbyt zróżnicowane nieporównywalne Wpływ na cenę (krzywa popytu na produkty firmy) Cena jest niezależna od firmy (pozioma krzywa popytu) Firma ma pewien wpływ na cenę (krzywa popytu opada, ale popyt jest relatywnie elastyczny) Znaczący wpływ producenta na cenę (opadająca krzywa popytu, relatywnie nieelastyczny popyt zależy od reakcji konkurentów na zmiany cen) Firma ma bardzo duży wpływ na cenę (opadająca krzywa popytu, popyt mnie elastyczny niż w oligopolu) Przykłady rynków Kapusta, marchew, ziemniaki Restauratorzy, architekci
(…)
…, nie poparta możliwościami dochodowymi.
KATEGORIE:
popyt funkcjonalny – wynika z jakości towaru
popyt niefunkcjonalny – wynika z oddziaływao efektów zewnętrznych – zachowao
innych konsumentów
owczy pęd (efekt owczego pędu) – popyt wzrasta, bo inni konsumenci kupują to
dobro – potrzeba utożsamiania się z innymi
efekt snobizmu – popyt maleje, bo inni kupują to dobro – potrzeba wyróżnienia się
efekt veblenowski – popyt na dobra prestiżowe, wzrasta ze wzrostem cen,
posiadanie świadczy o statusie konsumenta
popyt spekulacyjny – oczekiwania co do kształtowania się cen w przyszłości
CZYNNIKI:
WZROST POPYTU
spadek ceny dobra komplementarnego
wzrost ceny dobra substytucyjnego
wzrost dochodów
zmiana gustów na korzyśd danego dobra
wzrost liczby nabywców
SPADEK POPYTU
wzrost ceny dobra…
… związanego z prowadzeniem działaności gospodarczej.
Cel przedsiębiorstwa – maksymalizacja zysku.
KOSZTY:
Wśród podstawowych składników kosztów rodzajowych można wymienid:
- amortyzacja – koszty wynikające ze zużywania się środków trwałych
-wartośc materiałów zużytych na produkcję
-wartośd zużytej energii
-wynagrodzenie pracowników i koszty związane z ich zatrudnieniem (podatki od płac, składni…
…:
% zmiana popytu
PED =
% zmiana ceny
Współczynnik elastyczności cenowej popytu przyjmuje znak ujemny (odwrotna relacja
zmiany wielkości popytu do zmiany ceny). Wyjątki to dobra Giffena, dobra podlegające
efektowi snobizmu i efektowi demonstracji (efekt Veblena).
MIESZANA ELASTYCZNOŚD POPYTU jest miarą zmian popytu w zależności od zmiany ceny
innego produktu. Elastycznośd tę wyliczamy ze wzoru:
% zmiana…
… alternatywnych dóbr przy
użyciu danego zasobu. Przykładowo, ziemia może byd wykorzystana jako grunt orny, działka
budowlana lub działka pod budowę drogi.
TEORIA WYBORU KONSUMENTA
Teoria wyboru konsumenta pomaga indywidualne zachowania konsumentów na rynku – w
jaki sposób konsumenci podejmują decyzje, co kupowad.
Pojęcie ograniczonej racjonalności (H.Simon) – opiera się na założeniu, że podczas
podejmowania…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)