Egzamin z technologii produktów, sem II

Nasza ocena:

3
Pobrań: 357
Wyświetleń: 4886
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Egzamin z technologii produktów, sem II - strona 1 Egzamin z technologii produktów, sem II - strona 2 Egzamin z technologii produktów, sem II - strona 3

Fragment notatki:

1. Podaj główną reakcję fizyko-chemiczną, która zachodzi na słońcu i jest źródłem energii na Ziemi. Reakcja termojądrowa. Jest to zjawisko polegające na złączeniu się dwóch lżejszych jąder w jedno cięższe, w wyniku fuzji mogą powstawać obok nowych jąder też wolne neutrony, protony, cząstki elementarne i cząstki alfa. W wyniku reakcji egzotermicznej wydzielona energia zostaje rozproszona na otaczających atomach i przekształca się na energię cieplną.
2. Wyjaśnij pojęcia: organizm samożywny i podaj dwa mechanizmy samożywności.
Organizm samożywny- organizm samodzielnie wytwarzający związki organiczne. Potrzebuje do tego wody, dwutlenku węgla i energii słonecznej, bądź energii chemicznej, pochodzącej z prostych związków chemicznych, np. metanu, siarkowodoru, jonów żelaza. Mechanizmy (przykłady?): malina, aloes, słonecznik, tuja, modrzew europejski, trawa
3. Omów krótko proces fotosyntezy i podaj jej systematyczny wzór chemiczny.
Fotosynteza- biochemiczny proces wytwarzania związków organicznych z materii nieorganicznej przez komórki zawierające chlorofil lub bakteriofagów przy udziale światła.
6H2O + 6CO2 + hV(energia świetlna) à C6H12O6 + 6O2
4. Jaka jest maksymalna efektywność wykorzystania energii świetlnej w procesie fotosyntezy oraz efektywność zmiany energii świetlnej na ciepło lub energię elektryczną metodami technicznymi (panele cieplne, ogniwa fotowoltaiczne)
Maksymalna efektywność wykorzystania energii świetlnej : 50-60%, efektywność zamiany energii świetlnej na ciepło lub prąd ok. 15%
5. Wymień czynniki siedliska roślin uprawnych.
- klimatyczne : światło, temperatura, ciśnienie, wilgotność, wiatr
- glebowe (edaficzne) : właściwości fizyczne, chemiczne i biologiczne gleby
- czynniki topograficzne( wysokość n.p.m., rzeźba terenu)
- biotyczne: obecność i wpływy zwierząt i roślin
- antropogeniczne: wpływ człowieka na rośliny i inne czynniki środowiska
6. Wymień kategorie agronomiczne gleb oraz podaj podstawy ich wyróżnienia. Wyjaśnij czym różni się polska bonitacja kategorii agronomicznych i według metodyki FAO.
- gleby bardzo lekkie (do 10% części spławianej)
- gleby lekkie (od 10 do 20%)
- gleby średnie (od 21 do 35%)
- gleby ciężkie (od 36 do 100%)
-gleby bardzo ciężkie (powyżej 60 %)
Wg FAO:
- lekkie (cz.koloidalne65%)
- średnie (18%15)
- ciężkie (35

(…)


- uprawa roli
- technika siewu
- jakość materiału siewnego
- termin i gęstość siewu
- pięlęgnacja zasiewów
Na jakość:
- jakość gleby
- agroklimat
- rzeźba terenu
- długość okresu wegetacyjnego
- stosunki wodne
- rozkład i zmienność opadów
25. Grupy środków ochrony roślin.
-herbicydy - do zwalczania chwastów
- retardanty- regulatory wzrostu
- fungicydy- środki grzybobójcze
- insektycydy- przeciw owadom…
… substancji chemicznych wydzielanych przez rośliny lub grzyby danego gatunku lub pochodzących z rozkładu tych roślin. Grupy związków allelopatycznych: glikozydy cyjanogenne, amoniak, terpeny, kwasy organiczne, flawonoidy, laktony, związki fenolowe, taniny, chinony
18. Wyjaśnij pojęcie zmęczenie gleby i podaj przykłady.
Zmęczenie gleby - zjawisko polegające na zmniejszeniu się urodzajności gleby poprzez…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz