Efektywne nauczanie, optymalizacja i planowanie pracy z uczniami, rodzaje
planowania, doskonalenie nauczania poprzez badanie, koncepcja Schona,
zdarzenia krytyczne, poznawanie w działaniu, refleksyjny nauczyciel;
Zdarzenia krytyczne w nauczaniu
Zdarzenie krytyczne – interpretacja doniosłości i znaczenia tego co zaszło, bezpośrednie
sprawozdanie z przypadków występujących podczas pracy.
2 fazy konstruowania zdarzenia krytycznego :
I. Obserwacja danego zjawiska i sporządzenie notatki (opis tego co zaszło)
II. Wyjaśnienie danego zjawiska (dlaczego to zaszło)
Obserwacja – zwracanie uwagi na szczegóły i zapisywanie ich, systematyczne pogłębianie
treści, które wydają nam się błahe, rutynowe, bo mogą one być istotne do skonstruowania
zdarzenia; wnikliwe obserwowanie.
Analizowanie zdarzeń:
I. Strategia myślenia – prowadzi do ustalenia, jakiego typu pytania pomogą głębiej
wnikać w opis tego zdarzenia.
1) Interesujące plusy i minusy – ustalenie tego, co nam się podoba w zdarzeniu
a co nie, co pozwoli nam na analizę zdarzenia i naszego stosunku do niego,
2) Alternatywy, możliwości i wybory – zastanowienie się co mogłoby się wydarzyć
i jak mogłoby do tego dojść,
3) Inny punkt widzenia – poszukiwanie innych punktów widzenia u osób, które
uczestniczyły i nie uczestniczyły w zdarzeniu, ale znają się na rzeczy; najlepiej
skonsultować swój punkt widzenia z osobą, której to dotyczy,
4) Elementy i właściwości – patrzenie na zjawiska jako na zbiory elementów i
właściwości (sumowanie elementów, ale i nadawanie im znaczenia, stosunku).
5) Odwrotność – zastępowanie negatywnych myśli jakimiś pozytywnymi
(przeciwstawieństwa pozwalają na wybór innego punktu widzenia i innych
możliwości działania)
6) Luki – uwzględnianie tego co pominęliśmy (analizowanie tylu możliwości, by
odkryć nasze niedopatrzenia).
II. Kolejne „dlaczego” – stawianie pytań „dlaczego”, dopóki nie uznamy „tak powinno
być” lub „tak już jest”. Dochodząc do przyczyn, dlaczego uważamy, że coś powinno
być takie, a nie inne? Umacniamy własne myśli.
III. Rozpoznawanie dylematu – pozwala na ustalenie istoty sprawy i uświadomienie
sobie, że istnieją dylematy wobec których każdy człowiek staje.
IV. Analiza treści osobistej – zbiór przekonań, na których opiera się nasz osąd i działanie
(teoria osobista); ma to wpływ na pracę nauczyciela.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)