Edukacyjna perspektywa relacji: jednostka - kultura - wychowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 105
Wyświetleń: 644
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Edukacyjna perspektywa relacji: jednostka - kultura - wychowanie  - strona 1

Fragment notatki:


Wykład I Temat: E dukacyjna perspektywa relacji: jednostka - kultura - wychowanie w kontekście współczesnej pedagogiki. Człowiek jest istotą społeczną - istota relacyjną. Człowiek dąży do spotkania z „ Innym”
Prof. Bogdan Suchodolski Edukacja w określonej strategii życia - oparta na 4 zasadach.
1 zasada - prymatu postawy „być” nad „mieć” - jako warunku bycia człowiekiem wartościowym (człowiek musi „mieć” by „być” - ważne jest jednak by szczególnie młode pokolenie nie patrzyło na świat i życie w kategoriach konsumpcji i posiadania)
2. zasada akcep tacji takiej wspólnoty ludzkiej, której członkowie są w stanie się wzajemnie rozumieć i współodczuwać (obserwowana jest tendencja - zagrożenie dla wspólnoty jaką jest rodzina - zmiana modelu rodziny, brak więzi). To zagrożenie manifestuje się tzw. przesunięciem socjalizującym (prof. Kamiński) Model wcześniejszy socjalizacji: Model z przesunięciem:
1. rodzina 1. media i rówieśnicy
2. przedszkole 2. rodzina
3. szkoła 3. szkoła
4. rówieśnicy
5. media To przesuniecie socjalizacyjne nie sprzyja podstawowej wspólnocie jaką jest rodzina
3. zasada nakazu poszukiwania wartości trwałych, uniwersalnych, powszechnych, trwałych poprzez dialog różnych kultur (przykładowe wartości: wolność, równość, sprawiedliwość, demokracja, tolerancja)
4. zasada nadrzędności wartości nad korzyściami - podstawową rzeczywistością egzystencji jednostki jest kultura - jako świat wartości. ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz