To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
EDUKACJA RÓWNOLEGŁA
•
W znaczeniu węższym: to kształcenie i wychowanie pozaszkolne” jako układ placówek poza szkoła
obejmujący swym oddziaływaniem określoną część dzieci i młodzieży.
•
W znaczeniu szerszym: to całokształt wpływów i oddziaływań zarówno planowych jak i okazjonalnych na
dzieci, młodzie_ i dorosłych w różnych dziedzinach życia i działalności w warunkach pozaszkolnych.
Cechą edukacji równoległej jest przede wszystkim elastyczność i otwartość. Może być powoływana przez jednostki
różnych organizacji i instytucji „wychowujących społeczeństwo.”
INSTYTUCJE W EDUKACJI RÓWNOLEGŁEJ:
Placówki opieki wychowawczej dla dzieci i młodzieży
Placówki lokalne wspomagające rozwój dzieci i młodzieży
Instytucje bezpośredniego upowszechniania kultury i sztuki
Instytucje i środki masowego komunikowania
Instytucje i stanowiska społeczne oraz wychowawcze
NAUKA - to zespół czynności poznawczych, które w sposób uporządkowany metodyczny, zmierzają do osiągnięcia
wiedzy o czymś. Nauka powinna być: komunikatywna, intersubiektywnie sensowna, logiczna i kontrolna oraz
intersubiektywnie sprawdzalna. Naukę określają następujące cechy: język, przedmiot badań, cel, metoda,
uporządkowana struktura
SIŁY SPOŁECZNE – to aktualnie pojawiające się albo ukryte wartości jednostek i grup społecznych, urządzeń i
instytucji, które dają pedagogowi społecznemu oparcie w jego pracach, jeśli zostaną one zaktywizowane i staną się
czynnikami przewodnimi w przebudowie i asymilowaniu wartości.
RODZAJE SIŁ SPOŁECZNYCH:
•
Siły jednostek – jako potencjalne możliwości i wartości indywidualnych osób
•
Siły jawne – znane - to takie które aktualnie podtrzymują lub zmieniają istniejące struktury
•
Siły ukryte – utajone – to takie które kierują się nieuświadomionym jeszcze dążeniem, to siły dotąd
niedostrzegalne, drzemiące w świadomości jednostek/grup społecznych.
Zasadniczymi czynnikami kształtującymi siły społeczne są KOMPONENTY WYCHOWAWCZE – to naturalne bądź
formalne systemy społeczno-kulturowe, których istnienie i funkcjonowanie ściśle związane jest z kolejnymi etapami
życia i rozwoju jednostki. Do komponentów tych zalicza się najczęściej instytucje wychowania:
•
naturalnego – rodzina, grupa rówieśnicza, społeczność lokalna
•
bezpośredniego – szkoła, klub, świetlica
•
oraz pośredniego – zakład pracy, kino, TV, książka
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)