21. EDUKACJA PLASTYCZNA DO 1914 r. NAUKA RYSUNKU - PRZEGLĄD - pomocnicza funkcja rysunku (zapis przy projektowaniu dzieł malarskich, architektonicznych, rejestrowanie rozwiązań technicznych),
- kopiowanie dziel uznanych za piękne (średniowiecze), zastosowanie się do rad i wiedzy mistrza przy wykonywaniu wskazanych fragmentów dzieł,
- w średniowieczu ideał estetyczny tożsamy był z religią,
PIERWSZE SZKOŁY ARTYSTYCZNE • XV w
- Florencka Akademia „Medyceuszy”
- Akademia Rysunkowa we Florencji (założona przez Giorgio Vasari'ego) - 1rok perspektywa, 2rok kopiowanie prac mistrzów, 3rok kopiowanie z natury
• XVI w
- Akademia św. Łukasza w Rzymie(Girolamo Muzziano) - rysunek aktu, kurs teorii sztuki
• XVII w
- Academia Royale de Peinture et de Sculpture(?) - organizowanie kursów (rozstrzyganie kwestii estetycznych)
• XVIII w - We Francji istnieje 36 szkół o charakterze podobnym do Akademii Paryskiej
rysowanie odlewów gipsowych, żywych modeli, nauka geometrii, perspektywy anatomii, architektury, historii, mitologii, ikonologii, nauki o świetle i barwach
• XIX w, XX w
- rysunek nabrał szczególnego znaczenia
- rewolucja przemysłowa stymulowała upowszechnienie nauki rysunku, wysoki poziom rzemiosł
- NURT NOWEGO WYCHOWANIA - był związany z dynamicznym rozwojem przemysłu, miało to wpływ na instytucje oświatowe, koncentrowano się na konkretnych dziedzinach sztuki
- 1900r - kongres nauczycieli rysunku w Paryżu - określono liczbę zawodów w których rysunek jest niezbędny
Architektura i inżynieria- budownictwo, inżynieria cywilna i wojskowa, malarstwo, kamieniarstwo, blacharstwo….
Industria metalowe- kowalstwo, modelarstwo, ślusarstwo, nożownictwo….
Industria drzewne- stolarstwo, meblarstwo, modele maszyn…
Industria ogniowe- ceramika, emalia, mozaika, szklarstwo…
Industria kobiece- krój i szycie, haft, tkactwo, pasmanteria….
Industria różne- czapnictwo, kapelusznictwo, kwiaty sztuczne, wachlarze, drukarstwo, litografia, kartografia, fotografia, pudełka, skóra, instrumenty muzyczne, rolnictwo….. (tych zawodów raczej nie trzeba się uczyć ale może się komuś jakoś przydadzą :D…. miałam w notatkach to napisałam) GENEZA SYSTEMU EDUKACJI ARTYSTYCZNEJ • Tendencje kształtujące się od XVIII do XIX w
- kształtowanie artystyczne o charakterze zawodowym(tradycje cechowe)
- elitarne kształtowanie ogólno-edukacyjne dla warstw uprzywilejowanych (indywidualne kształcenie w domach zamożnych rodzin)
- tradycja domowego kształcenia jednostek utalentowanych - malarstwo, rysunek, rzeźba
- po II wojnie światowej - model ogólno-edukacyjny i ogólno-artystyczny (dużo teorii i hist. Szt.)
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)