4. EDUKACJA edukacja jest procesem celowego tworzenia, organizacji i reorganizacji okazji do urzeczywistnienia się życia ludzkiego w jego humanistycznych treściach
celowość tego procesu jest zdeterminowana optymalizacją stosunków człowieka ze światem, w którym punktem odniesienia jest ocena własnych szans (w triadzie: aspiracje- oczekiwania- zadania)
miejscem edukacji, poza szkołą, jest dom rodzinny, miejsce pracy, biblioteka, muzeum, instytucje i organizacje wyższej użyteczności
podmiotami edukacji są nie tylko uczniowie i nauczyciele, ale także inni pracownicy i nauczyciele
źródłem treści procesów edukacyjnych są idee zawarte w określonych doktrynach, których nosicielami są różne instytucje i grupy społeczne, które poprzez systematyczny i zorganizowany wpływ oddziaływują na świadomość poszczególnych jednostek i zbiorowości
zadaniem edukacji jest rozwijanie zdolności człowieka do dokonywania zmian w obszarze własnej osobowości, jak i zmian w społeczeństwie przy zachowaniu osobistej autonomii edukacja- to ogół wpływów na jednostkę i grupy ludzkie, sprzyjający takiemu ich rozwojowi i wykorzystaniu posiadanych możliwości, aby w maksymalnym stopniu stały się świadomymi i twórczymi członkami wspólnoty społecznej, narodowej, kulturowej i globalnej oraz stały się zdolne do aktywnej samorealizacji własnej, niepowtarzalnej tożsamości. Edukacja jest procesem zamierzonym, społecznie kreowanym i korygowanym, któremu wyznacza się mniej lub bardziej dokładnie określone cele
5. WYCHOWANIE INTENCJONALNE wychowawca jest świadomy celów, jakie pragnie realizować w wyniku planowo organizowanej działalności wychowawczej
wychowanie obejmuje wyłącznie wpływy intencjonalne (świadomie ukierunkowane), których celem jest oddziaływanie na rozwój zwłaszcza społeczny i moralny wychowanków i wspomaganie ich w tym rozwoju najbardziej elementarnym celem wychowania jest nie szkodzić wychowankom, z reguły wychowanie jest zawsze takim oddziaływaniem, które ma na uwadze ogólne dobro i normalny rozwój
intencjonalność charakteryzuje także takie działanie wychowawcze, w którym wywieranie wpływów ogranicza się jedynie do towarzyszenia w rozwoju i samorealizacji wychowanków
problemy: przesadna świadomość celów, zwłaszcza tych mało realnych i nieliczących się z możliwościami rozwojowymi wychowanków, odzwyczajenie dziecka od ponoszenia odpowiedzialności za własny rozwój, narzucanie określonego stylu życia 2 KONCEPCJA BEHAWIORYSTYCZNA przekonanie, że każdy człowiek jest istotą zewnątrzsterowną - reaktywną, tzn. że jego zachowanie zależy od uwarunkowań zewnętrznych
wychowanie jest bezpośrednim oddziaływaniem na wychowanków w formie np. różnego rodzaju manipulacji i indoktrynacji połączonych z bogatym zestawem nagród i kar
(…)
…''
Założenia umiarkowanej koncepcji behawiorystycznej:
Carl Hovland, Robert Sears, John Dollard, Neal Miller, Hobart Mowrer, Joseph Wolpe i Albert Bandura
docenili oni oprócz zmiennych niezależnych warunkujących zachowanie człowieka także wpływ zmiennych pośredniczących (zmienne interweniujące, zmiennie niezależne-zakłócające) - wspomagają one lub osłabiają oddziaływania zmiennych niezależnych, którymi są wyłącznie oddziaływanie dyrektywne, tzn. te pochodzenia dyrektywnego
S - O - R, gdzie O wskazuje na obecność zmiennych pośredniczących
wszelkie reakcje ludzi mają na ogół charakter reakcji nabytych, czyli są poddawane procesowi uczenia się
przyczyn zachowań człowieka upatruje się w jego otoczeniu, przede wszystkim jednak w procesie uczenia się
Wychowanie wg umiarkowanej koncepcji behawiorystycznej:
warunkowanie instrumentalne w procesie uczenia się polega na odpowiednim manipulowaniu wzmocnieniami pozytywnymi lub negatywnymi (preferuje się wzmocnienia pozytywne)
brak tego rodzaju wzmocnień wyzwala tendencję do zanikania wyuczonej reakcji
Inżynieria behawiorystyczna:
głównym jej celem jest modyfikacja obserwowalnych reakcji człowieka
dzięki jej zastosowaniu oczekiwano zrewolucjonizowania procesu uczenia się w szkole (poprzez nauczanie programowe - Burrhus F. Skinner)
terapia behawioralna miała na celu oduczenie reakcji nieprzystosowanych lub patologicznych lub dewiacyjnych - za pomocą tzw. wygaszania lub hamowania, wzmocnień pozytywnych, a czasem negatywnych
techniki modyfikacji zachowań ludzkich:
- desensibilizacja (odwrażliwiania)
- technika modelowania (propagowana przez A. Bandurę)
-trening asertywności…
… BEHAWIORYSTYCZNA
przekonanie, że każdy człowiek jest istotą zewnątrzsterowną - reaktywną, tzn. że jego zachowanie zależy od uwarunkowań zewnętrznych
wychowanie jest bezpośrednim oddziaływaniem na wychowanków w formie np. różnego rodzaju manipulacji i indoktrynacji połączonych z bogatym zestawem nagród i kar
Założenia skrajnej koncepcji behawiorystycznej:
John B. Watson
przeciwwaga dla klasycznej psychologii…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)