To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Edukacja dorosłych jest - sposobem przygotowania do życia zbiorowego, współczesnego rynku pracy i jego przemian, dojrzewania do ponoszenia współodpowiedzialności, wymaga określenia celów, koordynacji podejmowanych inicjatyw, planowania i projektowania procesów edukacji oraz oceny ich efektywności. Planując system zarządzania edukacją dorosłych, należy mieć na uwadze:
środowisko
jakość kształcenia
adekwatność kształcenia do potrzeb i celów odbiorców
finanse
informację (pozyskiwaną wiedzę)
Edukacja zawodowa ma na celu:
dokształcanie i rozwój osób pracujących w zawodzie i na stanowiskach o zmieniającym się profilu pracy
przekwalifikowanie (zmiana zawodu/specjalizacji ze względu na wymóg runku)
1. Strategie organizacji a polityka edukacji
Istnieją dwie strategie personalne zatrudniania odpowiednio wykwalifikowanych kadr:
Przyjmujemy do pracy już wykształconych i wyspecjalizowanych fachowców
(+) redukcja do min. własnych działań edukacyjnych
(-) duży koszt pozyskiwania pracowników - dobry pracownik, może być zwerbowany do innej firm przez tzw. łowców głów; jego głównym motywem jest wysokość zarobków
Przyjmujemy pracowników odpowiadających wymogom, ale stawiamy na wewnętrzny system szkoleń
(+) możemy sami wykształcić pracownika pod kątem celów i misji naszej firmy
(-) długi czas oczekiwania na zakończenie procesu kształcenia; pracownik osiąga pożądane kompetencje po ok. 2-4 latach pracy (a koszty edukacji ponosimy od momentu zatrudnienia )
(-) świeżo wyszkolony pracownik jest atrakcyjny na rynku pracy.....aby temu przeciwdziałać, trzeba dobrze opracować systemy i procedury płacowe, mające charakter motywatorów
Planowanie działalności edukacyjnej....
....na początku należy opracować standardy kwalifikacyjne w powiązaniu z opisem i ewaluacją stanowisk pracy, tak aby były odpowiednie do naszej misi strategii.
2. Strategie kwalifikacyjne w kształceniu i doskonaleniu zawodowym
„standard kwalifikacyjny” - przeciętny, typowy model wzorzec zespołu cech pracownika. Obejmuje obszary: wiedzę, umiejętności i predyspozycje
Piramida kwalifikacyjna zawiera wszystkie segmenty kwalifikacji:
Poziom A - podstawowy; obejmuje zagadnienia kluczowe - wiedzę i umiejętności świadczące o możliwości wykonywania pracy, charakterystyczne dla danego stanowiska - powstają w procesie edukacji zawodowej np.: wiedza prawnicza, informatyczna.
Poziom B - wiedza specjalistyczna, doświadczenie i nawyki zdobyte przy stanowisku pracy i stanowiące specyfikę tego stanowiska np. kwalifikacje zdobyte w banku (wiedza o usługach danego banku, sposobach udzielania kredytów itp)
(…)
… między sobą (kasa ma być nagrodą ).
Główne elem. strategii zarządzania wiedzą;
kreowania doświadczeń doskonalących firmę i sposoby realizacji zadań zawodowych
wykorzystanie nowych technologii, patentów i pomysłów pracowniczych
tworzenie zespołów funkcjonalnych odpowiedzialnych za rozwój zasobów wiedzy, pozyskiwanie wiedzy od partnerów i klientów
budowanie w firmie kultury rozpowszechniania wiedzy i kreowanie karier w oparciu o zarządzanie wiedzą
Szkolenie 2000 - 10 tez wg. Christiana Freilingera (cechy edukacji zawodowej po 2000 roku) - oczywiście ujęłam to własnymi słowami
uczenie się strategiczne, jest inwestycją w sukces: należy inwestować w zasoby ludzkie, tak jak w sprzęt, wyposażenie itd.
wciąż rośnie szybkość zmian - możemy sobie z nimi radzić, tylko wtedy gdy sami jesteśmy gotowi na zmiany…
… informatyki - „kształcenie na odległość”:
- computer based training - przez nośniki elektroniczne np. TV, na płacie CD
- web based trainging - e-learning
Cechy e-learningu:
do nauki trzeba mieć odpowiedni sprzęt i podłączenie do Internetu
uczeń ma natychmiastowy dostęp do wiedzy w dowolnym czasie, z możliwością wielu powtórzeń
Dzięki dekoderom, uczeń ma bezpośredni kontakt z nauczycielem
Przydatne…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)