To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Dźwigary główne
W przypadku mostów belkowych większych rozpiętości pojedyncze dźwigary mogą mieć zbyt małą nośność. Wówczas stosuje się belki złożone.
Dźwigary z belkami pojedynczymi
Mosty, których belki główne składają się z pojedynczych belek, jedna obok drugiej leżących nazywamy mostami leżajowymi [46].
Ponieważ ustrój tych mostów jest nadzwyczaj prosty, więc używane są one zwykle dla małych rozpiętości (rys. 5.6).
Dźwigary belkowe z siodełkami
Mosty, których belki główne wzmacniamy podpierając je na podporach krótkimi beleczkami zwanymi siodełkami, nazywamy mostami leżajowymi wzmócnionymi [46].
Siodełka w mostach drewnianych spełniają dwa zadania: ułatwiają oparcie belek głównych na jarzmach, zwłaszcza z pojedynczym oczepem i zmniejszają rozpiętość podporową (teoretyczną) belek.
Wymiary przekroju poprzecznego siodełek są podobne do wymiarów belek lub nieco niniejsze. Całkowite długości siodełek przyjmuje się w granicach (0,4 4 1,0) /, lecz nie mniej niż 1,00 m i nie więcej niż 3,40 m. Rozwiązanie konstrukcyjne połączenia belki z siodełkami wraz z oparciem na oczepie przedstawiono na rys. 5.7 4 5.11 [16], [45].
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)