Dyspraksja
- Dyspraksja to schorzenie zwykle postrzegana jako ograniczenie lub niedorozwój organizacji/koordynacji ruchu. - Dotyka ona mniej więcej 10% dzieci, przy czym chłopców czterokrotnie częściej niż dziewczynki. - Słowo dyspraksja trafiło na czołówki wszystkich gazet świata, gdy brytyjski Times doniósł, że Daniel Radcliffe - aktor, który gra Harry'ego Pottera cierpi na dyspraksję. Inne nazwy objawów dyspraksyjnych to: Syndrom Niezdarnego Dziecka (Clumsy Child Syndrome), Rozwojowe Zaburzenie Koordynacji (Developmental Co-ordination Disorder) Minimalna Dysfunkcja Mózgowa, Trudności w uczeniu się motoryki Dysfunkcja Percepcyjno-motoryczna Dla większości osób z tym schorzeniem jego przyczyna jest nieznana, jednak obecne badania sugerują, że występuje ono raczej z powodu niedorozwoju mechanizmu wzrostu neuronów w mózgu, a nie z powodu uszkodzenia mózgu. Jak rozpoznać dziecko z dyspraksją? - Z opóźnieniem dochodzi do kolejnych etapów rozwojowych, np. turlania się z pleców na brzuszek, siadania, chodzenia i mówienia, - może nie być w stanie biegać, skakać, podskakiwać, łapać lub kopać piłki, choć jego rówieśnicy są w stanie to zrobić, - ma problemy z utrzymywaniem przyjaźni lub ocenianiem jak zachować się w towarzystwie innych, - ma niewielkie zrozumienie koncepcji takich jak „w”, „na”, „przed”, itd., - ma problemy z wchodzeniem i schodzeniem ze schodów, - ma trudności z ubieraniem się, - jest powolne i nieśmiałe w wykonywaniu większości czynności, - wydaje się nie być w stanie nauczyć się czegokolwiek instynktownie, musi być uczone danej umiejętności, - często przewraca się, - słabo trzyma w rękach kredkę, - nie potrafi układać układanek, ani bawić się w rozpoznawanie i sortowanie figur, - bardzo niedojrzały poziom prac artystycznych, - zwykle jest podenerwowane i łatwo się rozprasza. Dziecko w wieku szkolnym - Prawdopodobnie ma wszystkie trudności, które miało młodsze dziecko z dyspraksją - bez poprawy lub jedynie z niewielką poprawą, - unika lekcji WF i zabaw, - ma złe wyniki w klasie, lecz o wiele lepsze, gdy uczy się indywidualnie z nauczycielem, - reaguje na wszystkie stymulanty bez ich różnicowania, ma duże trudności ze skupieniem się, - może mieć problemy z matematyką i pisaniem opowiadań na podstawie planu, - ma duże trudności ze spisywaniem z tablicy, - pisze z trudnością i w sposób niedojrzały, - nie jest w stanie zapamiętać ani wykonywać poleceń, - zwykle jest źle zorganizowane
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)