To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
DYLEMATY FUNKCJONOWANIA EDUKACJI W POLSCE Najważniejszym problemem polskiej edukacji pozostaje cały czas nierówna szansa dzieci i młodzieży w dostępie do przedszkoli i szkół . Zagadnienie wyrównywania szans edukacyjnych jest dziś jednym z najważniejszych problemów społecznych i edukacyjnych, odnoszących się przede wszystkim do uczniów pochodzących z zapóźnionych środowisk wiejskich i małomiasteczkowych. Problem ten dotyczy również dzieci i młodzieży z rodzin dotkniętych biedą i ubóstwem (bezrobocie rodziców), rodzin patologicznych, dysfunkcyjnych. Ważne jest tutaj zapewnienie równego startu edukacyjnego, powszechnej dostępności do przedszkoli dla dzieci ze środowisk wiejskich, dostępności do szkół ponadgimnazjalnych oraz wyższych dla młodzieży wiejskiej i z innych środowisk defaworyzowanych, pomocy materialnej dla uczniów ubogich (dofinansowanie obiadów i podręczników), organizowanie zajęć wyrównawczych dla uczniów mających trudności w nauce. Dzieci z małych miejscowości mają bardzo utrudniony dostęp do edukacji na takim poziomie jak ich koledzy z większych miast. Można to już zauważyć na poziomie przedszkola. W większości polskich wsi dzieci mają dostęp tylko do „zerówki” otwartej przy placówce szkolnej, ponieważ stała się ona obowiązkowa. Nie rozpoczynają swojej edukacji w przedszkolu tak jak większość dzieci w miastach w wieku 3-4 lat, co daje im już na starcie gorszą pozycję i sprawia wiele trudności. Każde dziecko musi mieć dostęp i obowiązek otrzymania dobrego wykształcenia na poziomie podstawowym i średnim. Młodzież musi mieć możliwość nauki zgodnie z jej aspiracjami aspiracjami zdolnościami
Projekt reformy systemu edukacji” został przedstawiony w Krakowie 23 - 24 maja 1998, w którym zawarte były zasadnicze cele reformy:
Upowszechnienie edukacji na poziomie średnim oraz wzrost liczby młodzieży podejmujących studia wyższe,
Zwiększenie i wyrównanie szans dostępu do edukacji na wszystkich jej poziomach
Sprzyjanie poprawie jakości edukacji przez przywrócenie właściwych prowizji między przekazem wiadomości, kształtowaniem umiejętności a troską o rozwój osobowości.
W realizacji wymienionych celów Ministerstwo Edukacji przedstawiło szereg przedsięwzięć:
Zmiany strukturalne w szkolnictwie,
Przedłużenie wspólnej edukacji do lat 16 i przesunięcie o rok decyzji o zróżnicowaniu drogi edukacyjnej,
Przebudowa szkolnictwa zawodowego oraz oparcie go na kształceniu szerokoprofilowym,
Wprowadzenie krótszej formy uzyskiwania wykształcenia średniego przez absolwentów niższych szkół zawodowych,
Wprowadzenie systemów sprawdzianów i egzaminów, co ma na celu osiągnięcie większej spójności systemu szkolnego, porównywalności świadectw, nadanie egzaminom funkcji diagnostycznej i reorientującej, a także oddziaływanie na poprawę jakości edukacji
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)