To tylko jedna z 14 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Dydaktyka w szkole wyższej
Przedmiotem badań dydaktyki jest proces nauczania – uczenia się. Dydaktyka to teoria
nauczania – uczenia się, teoria kształcenia. Do jej szczegółowych zagadnień należą:
- wybór celów kształcenia
- dobór treści nauczania
- dobór metod nauczania i określonych środków dydaktycznych
- pomiar dydaktyczny, czyli kontrola i ocena pracy studentów
- formułowanie zasad nauczania
- współdziałanie podmiotów uczestniczących w procesie nauczania – uczenia się.
Funkcja poznawcza dydaktyki polega na badaniu prawidłowości procesu nauczania –
uczenia się oraz tworzeniu modeli tego procesu.
Funkcja praktyczna jest związana z dostarczaniem nauczycielowi uzasadnionych sposobów
postępowania, pozwalających na podnoszenie efektywności procesu nauczania – uczenia
się.
Wszelkie działania dydaktyczne mają na celu aktywizację studentów.
Aktywizacja to świadome oddziaływanie nauczyciela, mające swoje źródło w:
1) przygotowaniu merytorycznym oraz metodyczno – dydaktycznym
2) w zespole pożądanych cech osobowościowych nauczycieli
3) w odpowiednio zorganizowanych warunkach procesu dydaktycznego, które pozwolą
wyzwolić czy zintensyfikować aktywność studentów (odpowiednia forma zajęć oraz dobór
odpowiednich metod nauczania).
Zatem: aktywność studentów nie zależy wyłącznie od nich samych (a więc nie tylko
od poziomu intelektualnego studenta, jego zdolności do samodzielności poznawczej), ale
w znacznej mierze jest uzależniona od przygotowania merytorycznego i metodycznego
do prowadzenia zajęć oraz przyjętej przez nauczyciela postawy (np. otwartości,
szczerości, rzetelności, autentyczności – zaangażowania w wykonywana pracę,
podmiotowego traktowania studentów). O dobrym przygotowaniu metodycznym
do zajęć świadczy przede wszystkim
wiedza o tym, co nauczyciel chce osiągnąć, czyli sprecyzowane cele kształcenia,
zarówno do całego cyklu, jak też do poszczególnych zajęć,
dobrze przemyślany dobór treści nauczania (opracowana karta przedmiotu),
dobrze przygotowany plan przebiegu poszczególnych zajęć (może to być dobrze
opracowany konspekt)
oraz dobór odpowiednich metod nauczania do proponowanych treści.
1
Cele nauczania
Cel to świadomie zamierzony stan, do którego dąży się przez odpowiednio
zorganizowane działanie.
Cele kształcenia odnoszę się bezpośrednio do studentów i opisują zmianę, jaką chcemy
(w nich) uzyskać.
Cel kształcenia jest określany jako zamierzony wynik, osiągnięcie studenta, czy też jako
zamierzona jego właściwość. Określamy je wymieniając główne rodzaje opanowanych
wiadomości i umiejętności oraz uformowanych postaw i ukierunkowanych działań.
Dydaktycy dzielą cele na ogólne i szczegółowe (tzw. operacyjne).
Cele ogólne wskazują kierunek dążeń, ale nie określają w szczegółach, co ma zostać
osiągnięte, znajdują się w programach studiów, opisie sylwetki absolwenta, opisie
kompetencji, jakie student powinien posiadać po ukończeniu nauki danego przedmiotu.
Cele ogólne wyznaczają dobór treści nauczania, co za tym idzie – dobór poszczególnych
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)