Duralska Aleksandra - Mit superbohatera w komiksie - opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 168
Wyświetleń: 1113
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Duralska Aleksandra - Mit superbohatera w komiksie - opracowanie - strona 1 Duralska Aleksandra - Mit superbohatera w komiksie - opracowanie - strona 2 Duralska Aleksandra - Mit superbohatera w komiksie - opracowanie - strona 3

Fragment notatki:

Uniwersytet Warszawski Wydział Polonistyki
Instytut Kultury Polskiej
Aleksandra Duralska
MIT SUPERBOHATERA
W KOMIKSIE
Praca magisterska
napisana pod kierunkiem
prof. dr. hab. Bogdana Owczarka
Warszawa 2001
2
Spis treści
WSTĘP....................................................................................................................
..........3
ROZDZIAŁ 1. KOMIKS A MIT..................................................................................
....8
ROZDZIAŁ 2. STRUKTURA MITYCZNA............................................
.....................15
ROZDZIAŁ 3. BATMAN – MROCZNY RYCERZ MROCZNEGO MIASTA..........19
ROZDZIAŁ 4. THORGAL – CZŁOWIEK Z GWIAZD, ULUBIENIEC BOGÓW....28
ROZDZIAŁ 5. SLÁINE – ROGATY BÓG....................................................
...............38
ROZDZIAŁ 6. POGRZEB PRZYJACIELA.............................................................
.....49
BIBLIOGRAFIA.......................................................................................................
......52
ALEKSANDRA DURALSKA – MIT SUPERBOHATERA W KOMIKSIE
3
WSTĘP
Komiks jest gatunkiem powstałym na gruncie kultury masowej końca XIX
wieku. Pojawił się jednocześnie we Francji i w USA1. Rysunkowe przedstawienie
zdarzeń nie jest nowością. Znane było starożytnym Egipcjanom, malarzom ikon,
średniowiecznym ilustratorom manuskryptów, itd. Wykorzystując tę tradycję,
dziewiętnastowieczni rysownicy zapoczątkowali nowy gatunek, nazwany „komiksem”,
ze względu na przeważającą w nim wówczas tematykę humorystyczną.
Według definicji Toeplitza komiks to: „ukształtowana na przełomie XIX i XX
wieku, głównie w związku z rozwojem prasy, zwłaszcza amerykańskiej, szczególna
forma powiązania rysunku i tekstu literackiego (jedności ikono-lingwistycznej), służąca
rozwijaniu narracji lub obrazowaniu zdarzeń, których czytelność jest możliwa w
ramach tego powiązania, bez dodatkowych źródeł informacji; komiks występuje
przeważnie pod postacią serii obrazków, powiązanych ciągłością czasową,
przedstawiających działania powtarzających się postaci; komiksy rysowane są ręcznie
przez jednego lub wielu autorów na papierze, a ich powielanie związane jest z
technikami drukarskimi właściwymi prasie lub wydawnictwom ilustrowanym”2.
Innymi słowami, narracja w komiksie jest wyrażona przez słowo i obraz, a opowiadana
historia jest zrozumiała bez dodatkowego kontekstu, koniecznego w przypadku
ilustracji. Tekst wkomponowany w obraz tworzy z nim integralną całość odczytywaną
równocześnie.
Komiksy, będące początkowo dodatkiem do prasy popularnej, szybko
usamodzielniły się, choć nie zerwały ze swoim podstawowym medium. Historie
przybierające postać oddzielnych albumów były bardziej rozbudowane, mniej
humorystyczne. Ich poziom, tematyka i narracja przypominały raczej powieści
popularne, z którymi łączą je cechy gatunkowe. Pojawienie się kina, również
posługującego się tekstem i obrazem, tyle, że ruchomym, przez co atrakcyjniejszym,
usunęło komiks na gorsze pozycje, ale jednocześnie ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz