Frąckiewicz Sebastian - Komiks w polskiej komunikacji społecznej po 1989 roku - opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 56
Wyświetleń: 693
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Frąckiewicz Sebastian - Komiks w polskiej komunikacji społecznej po 1989 roku - opracowanie - strona 1 Frąckiewicz Sebastian - Komiks w polskiej komunikacji społecznej po 1989 roku - opracowanie - strona 2 Frąckiewicz Sebastian - Komiks w polskiej komunikacji społecznej po 1989 roku - opracowanie - strona 3

Fragment notatki:

KOMIKS W POLSKIEJ KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ
PO 1989 ROKU
Poznań 2006
2
Dziękuję profesorowi Przemysławowi Czaplińskiemu
oraz profesorowi Piotrowi Śliwińskiemu
za możliwość wspólnego odczytywania najnowszej literatury
i najnowszej rzeczywistości na poznańskiej Polonistyce.
Dziękuję wszystkim bohaterom niniejszej pracy za inspirację.
SEBASTIAN FRĄCKIEWICZ – KOMIKS W POLSKIEJ KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ
3
Dla Asi Pachulskiej
SEBASTIAN FRĄCKIEWICZ – KOMIKS W POLSKIEJ KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ
4
Spis treści:
I. Wstęp:………………….....………………………………………………………….……..6
II. Rozwinięcie:
I.
Historia komiksu w Polsce po 1989 roku………………………………………….9
1. Trudności z wolnym rynkiem: 1990-1999……………………………………10
a) Komiks środka…………………………………………………....10
b) Underground……………………………………………………...15
c) Nowa fala polskiego komiksu………………………………..…..18
d) Wejście do głównego obiegu……………………………………..21
2. Tak zwany ,,boom komiksowy” i szybkie ochłodzenie na rynku…………….23
a) Koniunktura na komiks…………………………………………..23
b) Środowisko „Produktu” …………………………………………29
3. ,,Klątwa Marciniaka” i realne osiągnięcia boomu komiksowego…………….33
II.
Dymki o historii…………………………………………………………………..36
1. Co zrobić z tą świnią? Debata wokół powieści graficznej ,,Maus”
Arta Spiegelmana……………………………………………………………..38
a) Skąd się wzięła ,,Mysz”?...................................................................39
b) Problemy z opisem Holocaustu………………………...………......41
c) Dekonstrukcja alegorii………………………………………….......45
2. Komiks w Polsce po ,,Mausie”. Historia, polityka i ideologia………...……..51
a) Wojna po polsku – wersja realistyczna…………………...………..51
b) Wojna po polsku – w objęciach gatunku………………………..…57
c) Historia najnowsza – powrót do PRL-owskiego modelu
odbioru……………………..………………………………………63
d) Rzeczywistość w zwierciadle komiksu…...…………………….….68
III.
Komiks XXI wieku: zrzucenie etykiety kiczu i powrót do korzeni……..………..73
1. Wstęp………………...……………………………………………..………...73
2. Historia i definicja graphic novel………………………………...……….…..75
SEBASTIAN FRĄCKIEWICZ – KOMIKS W POLSKIEJ KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ
5
3. Powieści graficzne w Polsce………………………………………………82
a) Europejskie graphic novel……………………………………….83
b) Amerykanie słabo obecni………………………………………..89
IV.
Zakończenie……………………………………………………………………...92
V.
Bibliografia………………...…………………………………………………….95
SEBASTIAN FRĄCKIEWICZ – KOMIKS W POLSKIEJ KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ
6
I. Wstęp
Celem niniejszej pracy jest ukazanie, w jaki sposób komiks funkcjonuje w polskiej
komunikacji społecznej po 1989 roku, jak postrzegany jest przez czytelników, krytyków i
media. Ramy czasowe celowo obejmują okres po upadku komunizmu, bowiem uwolnienie
kultury spod wpływu reżimu spowodowało zmiany zarówno w jej funkcjonowaniu, jak i roli,
jaką odgrywała dla Polaków. Dotyczy to również komiksu, szczególnie, jeśli weźmiemy pod
uwagę fakt, że w PRLu przez długi okres (chcąc nie chcąc) komiks stał się narzędziem
systemu, a jednocześnie – jednym z tworów zachodniej popkultury dostępnym w krajach ... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz