To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
DROGOWNICTWO PODSTAWOWE POJĘCIA
Droga lub pas drogowy jest wydzielonym pasem terenu, przeznaczonym dla ruchu lub postoju pojazdów oraz ruchu pieszego, wraz z leżącymi w jego ciągu obiektami inżynierskimi (np. mosty, wiadukty, przepusty) i innymi urządzeniami. Droga na terenie miast i wsi to ulica. Część drogi przeznaczona do ruchu pojazdów określana jest jako jezdnia, a jezdnia wraz z poboczami to korona drogi. Utwardzone pobocze posiada nawierzchnię wystarczającą do ruchu i postoju pojazdów. Nawierzchnią drogi jest warstwa lub zespół warstw jezdni służących do przejmowania i rozkładania na podłoże obciążeń pochodzących od ruchu drogowego oraz mających za zadanie zapewnienie wymaganych warunków eksploatacyjnych dla poruszających się po nawierzchni pojazdów. Ze względu na posiadane cechy i rodzaje materiałów użytych do ich wykonania wyróżniamy następujące rodzaje nawierzchni drogowych:
1) twarde (ulepszone lub nie ulepszone);
2) gruntowe (ulepszone).
Nawierzchnie twarde mają powierzchnię górną, nazwaną warstwą ścieralną, z materiałów zapewniających odporność na niszczące działanie ruchu samochodowego i czynników atmosferycznych.
Nawierzchnie twarde ulepszone zapewniają dobre warunki eksploatacyjne dla ruchu samochodowego, a więc równość, i nie są pylące. Należą do nich:
- nawierzchnie asfaltowe (stanowiące zasadniczy obecnie rodzaj nawierzchni drogowych w Polsce)
- nawierzchnie betonowe. - nawierzchnie kostkowe (z kostki kamiennej lub betonowej) - nawierzchnie klinkierowe, (ogranicza się do wykonywania parkingów, placów, ciągów pieszych itp.). Nawierzchnie twarde nie ulepszone nie posiadają wymaganych cech eksploatacyjnych dla współczesnego ruchu samochodowego. Są to nawierzchnie np. brukowe i tłuczniowe, występujące w niewielkich ilościach na drogach niższych klas.
Nawierzchnie gruntowe ulepszone wykonane są z gruntu ulepszonego mechanicznie (np. przez dodanie odpowiedniego kruszywa) lub chemicznie (np. przez dodanie spoiwa cementowego, popiołów lotnych). Nawierzchnie te są stosowane na sieci dróg lokalnych, rolniczych lub leśnych.
Zależnie od rodzaju użytych do budowy nawierzchni materiałów nawierzchnie drogowe mogą ulegać pod wpływem ruchu pojazdów odkształceniom w różny sposób. Z tego względu nawierzchnie drogowe dzielą się na:
- podatne;
- sztywne;
- półsztywne.
Typowym przykładem nawierzchni podatnych są nawierzchnie asfaltowe (na podbudowach podatnych). Nawierzchnie podatne zapewniają bardzo dobre cechy eksploatacyjne, a względy techniczne i ekonomiczne powodują, że ten rodzaj nawierzchni należy do najczęściej wykonywanych na świecie. Również w Polsce nawierzchnie asfaltowe stanowią podstawowy rodzaj nawierzchni na sieci dróg publicznych. Poważnym mankamentem nawierzchni podatnych jest występowanie trwałych deformacji będących skutkiem nadmiernych obciążeń ruchowych.
(…)
… sztywne (np. podbudowa z chudego betonu). Ten rodzaj nawierzchni - dość szeroko stosowany w latach ubiegłych w Polsce - ma zarówno wady, jak i zalety nawierzchni sztywnych i podatnych.
Nawierzchnia drogowa powinna:
- przejmować obciążenie i działanie ruchu drogowego na podłoże gruntowe w sposób nie powodujący jej zniszczenia oraz - posiadać dobre cechy eksploatacyjne, zapewniające maksymalnie…
… w nawierzchni;
3) podbudowa - warstwa leżąca pod warstwą wiążącą, a której zadaniem jest przenoszenie obciążeń wywołanych ruchem na podłoże gruntowe, na którym spoczywa cała konstrukcja nawierzchni.
Warstwa podbudowy może się dzielić, zależnie od szczegółowych rozwiązań konstrukcyjnych, na:
1) podbudowę zasadniczą, która może zawierać warstwę wzmacniającą lub wyrównawczą;
2) podbudowę pomocniczą…
… nowych nawierzchni, jak też do prac remontowych i modernizacyjnych.
Spoiwa mineralne zmieszane z wodą i kruszywem wiążą i twardnieją w wyniku zachodzących procesów chemicznych i hydratacji. Typowymi spoiwami są cementy. Cement portlandzki jest podstawowym rodzajem spoiwa, który może być modyfikowany różnymi dodatkami. Do spoiw mineralnych zaliczane są również popioły lotne, pochodzące z bezrusztowego…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)