DROGOWNICTWO - PODSTAWOWE POJĘCIA

Nasza ocena:

5
Pobrań: 259
Wyświetleń: 2030
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
DROGOWNICTWO - PODSTAWOWE POJĘCIA - strona 1 DROGOWNICTWO - PODSTAWOWE POJĘCIA - strona 2 DROGOWNICTWO - PODSTAWOWE POJĘCIA - strona 3

Fragment notatki:

DROGOWNICTWO PODSTAWOWE POJĘCIA
Droga lub pas drogowy jest wydzielonym pasem terenu, przeznaczonym dla ruchu lub postoju po­jazdów oraz ruchu pieszego, wraz z leżącymi w je­go ciągu obiektami inżynierskimi (np. mosty, wia­dukty, przepusty) i innymi urządzeniami. Droga na terenie miast i wsi to ulica. Część drogi przeznaczona do ruchu pojazdów określana jest jako jezdnia, a jezdnia wraz z poboczami to korona drogi. Utwardzone pobocze posiada na­wierzchnię wystarczającą do ruchu i postoju pojaz­dów. Nawierzchnią drogi jest warstwa lub zespół warstw jezdni służących do przejmowania i rozkła­dania na podłoże obciążeń pochodzących od ruchu drogowego oraz mających za zadanie zapewnienie wymaganych warunków eksploatacyjnych dla po­ruszających się po nawierzchni pojazdów. Ze względu na posiadane cechy i rodzaje materia­łów użytych do ich wykonania wyróżniamy nastę­pujące rodzaje nawierzchni drogowych:
1) twarde (ulepszone lub nie ulepszone);
2) gruntowe (ulepszone).
Nawierzchnie twarde mają powierzchnię górną, nazwaną warstwą ścieralną, z materiałów zapew­niających odporność na niszczące działanie ruchu samochodowego i czynników atmosferycznych.
Nawierzchnie twarde ulepszone zapewniają do­bre warunki eksploatacyjne dla ruchu samochodo­wego, a więc równość, i nie są pylące. Należą do nich:
- nawierzchnie asfaltowe (stanowiące zasadni­czy obecnie rodzaj nawierzchni drogowych w Polsce)
- nawierzchnie betonowe. - nawierzchnie kostkowe (z kostki kamiennej lub betonowej) - nawierzchnie klinkierowe, (ogranicza się do wykonywania parkingów, placów, ciągów pie­szych itp.). Nawierzchnie twarde nie ulepszone nie posiada­ją wymaganych cech eksploatacyjnych dla współ­czesnego ruchu samochodowego. Są to nawierzch­nie np. brukowe i tłuczniowe, występujące w nie­wielkich ilościach na drogach niższych klas.
Nawierzchnie gruntowe ulepszone wykonane są z gruntu ulepszonego mechanicznie (np. przez do­danie odpowiedniego kruszywa) lub chemicznie (np. przez dodanie spoiwa cementowego, popiołów lotnych). Nawierzchnie te są stosowane na sieci dróg lokalnych, rolniczych lub leśnych.
Zależnie od rodzaju użytych do budowy na­wierzchni materiałów nawierzchnie drogowe mogą ulegać pod wpływem ruchu pojazdów odkształce­niom w różny sposób. Z tego względu nawierzch­nie drogowe dzielą się na:
- podatne;
- sztywne;
- półsztywne.
Typowym przykładem nawierzchni podatnych są nawierzchnie asfaltowe (na podbudowach podat­nych). Nawierzchnie podatne zapewniają bardzo dobre cechy eksploatacyjne, a względy techniczne i ekonomiczne powodują, że ten rodzaj nawierzch­ni należy do najczęściej wykonywanych na świe­cie. Również w Polsce nawierzchnie asfaltowe sta­nowią podstawowy rodzaj nawierzchni na sieci dróg publicznych. Poważnym mankamentem na­wierzchni podatnych jest występowanie trwałych deformacji będących skutkiem nadmiernych obcią­żeń ruchowych.


(…)

… sztywne (np. pod­budowa z chudego betonu). Ten rodzaj nawierzch­ni - dość szeroko stosowany w latach ubiegłych w Polsce - ma zarówno wady, jak i zalety na­wierzchni sztywnych i podatnych.
Nawierzchnia drogowa powinna:
- przejmować ob­ciążenie i działanie ruchu drogowego na podłoże gruntowe w sposób nie powodujący jej zniszczenia oraz - posiadać dobre cechy eksploatacyjne, zapew­niające maksymalnie…
… w nawierzchni;
3) podbudowa - warstwa leżąca pod warstwą wią­żącą, a której zadaniem jest przenoszenie obcią­żeń wywołanych ruchem na podłoże gruntowe, na którym spoczywa cała konstrukcja na­wierzchni.
Warstwa podbudowy może się dzielić, zależnie od szczegółowych rozwiązań konstrukcyjnych, na:
1) podbudowę zasadniczą, która może zawierać warstwę wzmacniającą lub wyrównawczą;
2) podbudowę pomocniczą…
… nowych nawierzchni, jak też do prac remontowych i modernizacyjnych.
Spoiwa mineralne zmieszane z wodą i kruszy­wem wiążą i twardnieją w wyniku zachodzących procesów chemicznych i hydratacji. Typowymi spoiwami są cementy. Cement portlandzki jest podstawowym rodzajem spoiwa, który może być modyfikowany różnymi dodatkami. Do spoiw mineralnych zaliczane są również popioły lotne, pochodzące z bezrusztowe­go…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz