To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Doświadczenie Ty przez Ja: Rozumienie Innego jako osoby i wciągnięcie go w obszar własnej refleksji. Uważamy, że go lepiej rozumiemy niż on sam. Relacja ta ma charakter wzajemności tzn. przechwytujemy nawzajem swoje żądania. Jest nieuświadomiona ale obie osoby dążą do dominacji- okazywanie troskliwości jako jej przejaw. Pozornie odpowiadamy i nie dajemy powiedzieć. Uświadamiamy to sobie jako lepsze rozumienie Innego- autorytarna forma troskliwości.
Doświadczenie Ty: doświadczam Innego, który wysuwa swoje żądania
słuchamy go, wzajemna otwartość- więź łączy Ja i Ty
nie jest to przejrzenie ani wczucie ale słuchanie
wzajemność powoduje, że rozumienie Innego staje się rozmową, dialogiem- otwarcie na nowe doświadczenia
gotowość na nowe doświadczenia- pytanie i niejednoznaczność. Sens pytania wyznacza kierunek z którego nadejdzie odpowiedź (pytamy czy jest tak czy tak- odpowiedzi wykluczają się)
otwartość pytania nie jest bezgraniczna tzn. jest ono ograniczone przez swoje horyzonty
pytanie sensowne musi być otwarte i pod uwagę bierzemy różne racje i kontrargumenty
trudniej jest pytać, bo trafne pytanie musi osiągnąć obszar tego, co jest w równowadze- nie można się tego nauczyć
wiedza która prowadzi do zadania pytania to wiedza że się nie wie
Sokrates wywołuje zamęt u uczniów i pojawiają się pytania jako pomysły, na które się wpada
konieczne jest odłączenie się od utrwalonych opinii- doświadczenie negatywne bo gubimy rzeczywistość
zadawanie pytań to sztuka wspólnego dochodzenia do rozświetlenia, to nie to samo co walka na argumenty
sztuka pytania = myślenia = rozmowy- musi mieć strukturę pytanie odpowiedź bo to chroni partnerów rozmowy przed rozmijaniem się
W rozmowie nie chodzi o wygraną tylko o rozświetlenie tematu rozmowy. Rzeczywisty nauczyciel nie narzuca sądów ale czyni zamęt i obala oczywistości. Nie musi tak jak Sokrates powstrzymywać się od sądów. Ma je mieć ale nie traktować jako ostatecznych
Rozumienie tradycji:
ujęcie jej jako przedmiotu, który należy poznać aby mieć pewność co do jej zawartości. Zakładamy że stoimy poza nią wyposażeni w obiektywną metodę i ją poznajemy. Przeszłość usiłujemy ująć w prawidłowości i zapanować nad nią, szukanie tego, co typowe i regularne tak jak w 1.
historycyzm - akcent położony na niepowtarzalności przekazu historycznego. Rozumiemy autora lepiej od historii, wznosimy się ponad nią. Nie pozwalamy się wypowiedzieć tradycji. Nie mamy świadomości zakorzenienia w sytuacji historycznej. tak jak w 2.
rzeczywiste rozumienie tekstu i miejsca na pytanie „Ty” nie jest tu osobą ale tekstem, który zwraca się do mnie i stawia jakieś pytania. Tekst wchodzi w relacje z Ja i wypowiada prawdę (pozawalamy mu na to) Prawda ta może być też moją prawdą jeśli zrozumiem tekst. Interpretacja tekstu współokreśla prawdę.
(…)
… zakorzenienia w sytuacji historycznej. tak jak w 2.
rzeczywiste rozumienie tekstu i miejsca na pytanie „Ty” nie jest tu osobą ale tekstem, który zwraca się do mnie i stawia jakieś pytania. Tekst wchodzi w relacje z Ja i wypowiada prawdę (pozawalamy mu na to) Prawda ta może być też moją prawdą jeśli zrozumiem tekst. Interpretacja tekstu współokreśla prawdę. Hermeneutyka zajmuje się rozumieniem tekstu. Dotychczasowe rozumienie nabiera nowego sensu. Zmiana perspektywy myślenia. Chodzi o teksty, które dała nam tradycja.
Rozumienie
tekst to całość sensowna, sens dotyczy tego o czym tekst mówi
aby zrozumieć musimy mieć z tą rzeczą jakiś związek- przedrozumienie, przesąd (konieczny warunek zrozumienia)
związek ten powoduje, że zanim zaczniemy myśleć to już jakoś rozumiemy dzięki cywilizacji i tradycji…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)