To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Doskonalenie i szkolenie pracowników Doskonalenie i szkolenie pracowników służy zapewnieniu im wiedzy i umiejętności potrzebnych do wykonywania przydzielonej pracy lub do przygotowania się do objęcia nowego stanowiska. Obowiązki menedżera w tym zakresie dotyczą: zidentyfikowania potrzeb szkoleniowych podległych pracowników w odniesieniu do zadań, które mają wykonać podejmowaniu decyzji o typie szkolenia i kierowaniu na nie wskazanych pracowników przy uwzględnieniu kosztów szkolenia określeniu pożądanych rezultatów szkolenia i ocenie jego rzeczywistych wyników w odniesieniu do oczekiwań analizie finansowej - rozliczeniu kosztów Menedżer przygotowuje plan szkoleniowy, który powinien być zintegrowany z zadaniami jego zespołu, sytuacją finansową, wymaganiami dotyczącymi kwalifikacji pracowników. Uwzględnia potrzeby pracowników, potrzeby swojej jednostki organizacyjnej np. zmiany kadrowe, wprowadzenie nowych programów , technologii, zmiana celów. Przy ocenie szkolenia menedżer odpowiada sobie na pytania: - Czy należało skierować pracownika na szkolenie? Czy szkolenie pracownika przyniosło spodziewane wyniki? Czy środki finansowe zostały wykorzystane w efektywny sposób w porównaniu z osiągniętymi wynikami lub korzyściami? O decyzji skierowania pracownika na szkolenie między innymi decyduje analiza problemu związanego z wykonywaniem pracy. Przełożony stwierdzając różnicę między oczekiwanymi a faktycznymi wynikami pracy sądzi, że jest to problem szkoleniowy. Przyczyny problemu mogą leżeć po stronie braku wiedzy, braku umiejętności, nastawienia pracownika, innych (organizacja pracy, narzędzia, procedury). Ograniczenia organizacyjne to niedokładne standardy pracy, złe opisy stanowiska, niewłaściwa struktura organizacyjna. Ograniczenia środowiskowe/techniczne to przestarzałe prawa, przepisy, brak narzędzi, urządzeń. Pracownik nie może wykonać dobrze pracy: niedopasowanie osoby do pracy, praca ponad jego możliwości umysłowe i fizyczne lub dużo poniżej możliwości pracownika, brak kwalifikacji. Pracownik nie chce wykonać dobrze pracy: niewłaściwe nastawienie, inne wartości, motywy działania. Szkolenie nie jest rozwiązaniem problemu, gdy: Pracownik potrafi wykonywać pracę zgodnie z wymaganiami, ale hamują go ograniczenia organizacyjne, środowiskowe, techniczne. Pracownik nie potrafi wykonywać pracy ze względu na niedopasowanie osoby do stanowiska pracy Pracownik nie wykona pracy ze względu na niewłaściwe nastawienia. Szkolenie jest właściwym ro związaniem gdy pracownik nie potrafi wykonać pracy ze względu na brak wiedzy zawodowej i umiejętności. kierunek: Administracja
kurs: Teoria zarządzania i organizacji
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)