Doskonalenie i rozwój pracowników-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 63
Wyświetleń: 623
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Doskonalenie i rozwój pracowników-opracowanie - strona 1 Doskonalenie i rozwój pracowników-opracowanie - strona 2

Fragment notatki:

Doskonalenie i rozwój pracowników 3 rodzaje działań:
1.Szkolenie - oznacza uczenie prostych umiejętności i nawyków przydatnych w praktyce, codziennej pracy i wymagających na ogół minimalnego przygotowania teoretycznego. Przeprowadzane w procesie adaptacji społeczno- zawodowej pracownika, np. szkolenie w zakresie obowiązujących przepisów, czynności w zakresie obsługi technicznej.
2.Dokształcanie - oznacza uzupełnianej dotychczasowej wiedzy i umiejętności, które są potrzebne do pracy w nowych warunkach i w nowej postaci, np. dokształcanie w pracy z komputerem o innym programie
3.Doskonalenie zawodowe - inaczej mówiąc podwyższanie kwalifikacji zawodowej za pomocą różnych form. To ma miejsce przy rozwoju stanowiska, oznacza aktualizację wiedzy pracownika.
Cele cząstkowe dosk. i rozw. pracowników 1.Dostosowywanie kwalifikacji pracowników do aktualnych wymogów stanowisk pracy
2.Rozszerzenie kwalifikacji w kontekście przewidywanych zmian
3.Podnoszenie elastyczności i dyspozycyjności pracownika
4.Rozwijanie zdolności kreatywnego myślenia lub w innych formach organizacji np. w grupie
5.Umacnianie integracji pracowników w przedsiębiorstwie
6.Kształtowanie postaw
7.Kształtowanie postaw zgodnych z celami organizacji
Optymalnym stanem organizacji szkoleniowej jest tzw. samoszkoląca się organizacja. Jest to organizacja, która daje swoim pracownikom szansę stałego szkolenia dzięki czemu sama się uczy i rozwija. Jest to organizacja, która tworzy klimat ciągłego uczenia, zachęca ludzi do precyzowania swoich postaw w zakresie uczenia, eksperymentuje nowymi obszarami szkolenia, stwarza nowe sytuacje, które przy rozwiązaniu stwarzają szanse zdobycia nowych umiejętności.
Przy prowadzeniu działalności szkoleniowej należy zwrócić uwagę na standardy kwalifikacyjne stanowisk pracy - pewne wzorce zespołu cech pracowników odpowiadające określonym normą zawodowym, są to usystematyzowane zbiory wymagań i oczekiwań pracowników. Te zbiory wyznaczają wiedzę, umiejętności i predyspozycje pracownika. Zbiór wymagań i oczekiwań ilustruje piramida kwalifikacji. Piramida kwalifikacji
D
Predyspozycje i umiejętności
pożądane do osiągnięcia optymalnego poziomu C
zagadnienia
ogólnorozwojowe
B
zagadnienia specjalistyczne
niezbędne do wykonywania A
danej pracy zagadnienia kluczowe
wiedza i umiejętności umożliwiające wykonywanie pracy. Wiedza zdobyta w zakresie edukacji zawodowej ( zdobyta na uczelni)
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz