Doktryny-hasła i osoby

Nasza ocena:

3
Pobrań: 168
Wyświetleń: 1050
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Doktryny-hasła i osoby - strona 1 Doktryny-hasła i osoby - strona 2 Doktryny-hasła i osoby - strona 3

Fragment notatki:

Benjamin Constant
Różnice między wolnością starożytnych a wolnością nowożytnych, grecy nie uznawali wolności jednostek, dobre życie człowieka - pomyślność wspólnoty, żyć poza wspólnotą mogli tylko Bogowie lub idiotes - ci, którzy nie są w pełni ludźmi, obowiązek obywatelski - uczestniczenie w życiu polis, demokracja najlepsza, Platon
Koncepcja idealnego państwa (państwo sprawiedliwe), równowaga między 3 częściami duszy człowieka (rozumną, uduchowioną i pożądliwą) wszystkie on podporządkowane są rozumowi - sprawiedliwy jest tylko filozof, 3 zawody: rządzący, wojownicy, rzemieślnicy - każdy robi co do niego należy, rządzić powinni jedynie filozofowie, brak rodziny i własności prywatnej, arystokracja lub królestwo najlepsze
Arystoteles
Obserwacja rzeczywistości politycznej, człowiek - zoon politikon (zwierzę społeczne, polityczne), człowiek musi funkcjonować we wspólnocie, koncepcja dobrego życia - człowiek powinien wypełniać swój los, realizować swój cel życiowy dzięki temu był szczęśliwy, cnota możliwa jedynie w społeczeństwie, przedmiotem polityki jest dobro najwyższe, najważniejsza cnota - sprawiedliwość (to co jest dla ogółu pożyteczne), rozróżnienie prawa natury i prawa stanowionego, druga cnota - przyjaźń, podział ustroje wedle kryterium jakościowego (dobro ogółu: królestwo, arystokracja, politea, timokracja i ilościowego, dobro rządzących: tyrania, oligarchia, demokracja), polityka - nauka praktyczna, politea najlepsza
Św. Augustyn
Boska opatrzność rządzi dziejami, idea linearnej koncepcji czasu historycznego, idea historii uniwersalnego podmiotu - ludzkości, pokój Boży, każda władza własność prywatna pochodzi od Boga, nauka o cnocie, sprawiedliwość - uporządkowanie wszystkich rzeczy zgodnie z rozumem, prawo wieczne i doczesne prawo ludzkie, państwo Boże i państwo ziemskie
Św. Tomasz
Wyższość władzy duchowej na świecką, człowiek dąży do celu ostatecznego i celów doczesnych, Kościół - społeczność wyższa od państwa, filozofia jedynie wspomaga teologię, władza duchowa stoi na straży prawa naturalnego, dobro wspólne
Machiavelli
Książe, dobro całości ważniejsze od dobra części, państwo i racja stanu - interes państwa w imię którego władca może się dopuścić rzeczy godnych potępienia, dwa rodzaje prowadzenia walki: prawem i siłą, Książe - lis i lew, pesymistyczna ocena natury ludzkiej - ludzie są skłonni raczej do zła, silna władza musi trzymać w ryzach namiętności, w polityce cel uświęca środki, brak miejsca w polityce dla cnót chrześcijańskich, podział państwa na lud i zamożnych - żadna ze stron nie dąży do jakiegoś dobra, państwa nie można podporządkować dobru wyższemu - religijnemu, realizm polityczny - polityka jako sztuka osiągania dla państwa tego co najlepsze za pomocą różnych środków, nie ma wolności jednostki bez wolności wspólnoty


(…)

… nadzieja (gest niezgody na cywilizację represywną, agentami zmian mają byś studenci, zbuntowani artyści), nowa lewica - nie pokładała nadziei na zmianę w klasie robotniczej lecz w obszarze kultury
Habermas
Teoria działań komunikacyjnych - nadzieja na znalezienie normatywnego oparcia dla myśli krytycznej znajduje się w samym języku, dąży do naprawy teorii krytycznej, wskazuje jej 3 słabości (fatalizm, model rozumu instrumentalnego, brak wyraźnych podstaw normatywnych teorii krytycznej), dwuaspektowość bytu społecznego (2 wymiary: praca i interakcja społeczna), uniwersalna pragmatyka (roszczenie do zrozumiałości, roszczenie do wiarygodności aktu mowy, roszczenie do prawdziwości, roszczenie do słuszności normatywnej - dyskurs pragmatyczny), idealna sytuacja komunikacyjna, wyeliminowanie…
… jest z zewnątrz, nie wolno przy tym ograniczać wolności jednostki chyba że zagraża ona wolności innych, despotyzm opinii publicznej - osobne zdanie jednostek może zostać stłumione co może doprowadzić do zguby całej ludzkości, nieograniczona dyskusja - najlepszy sposób dochodzenia do prawdy, pluralizm, demokracja reprezentatywna, elitaryzm - w demokracji powinni rządzić najlepsi, utylitaryzm - zasada użyteczności…
… ludzkości jest „nadczłowiek” - ideał człowieka przekraczającego wszelkie ograniczenia, afirmującego życie i podążającego za wolą mocy
SZKOŁA FRANKFURCKA
Krytyczna teoria społeczeństwa - nie chciała stronić od zaangażowania politycznego, zmiana społecznej całości, nowe społeczeństwo miało być społeczeństwem sprawiedliwym - wspólnota równych i szanujących się jednostek, na przeszkodzie stoi deprawacja rozumu…
… (tworzy się on samoistnie), kapitalizm najlepszy, kolektywizm - dominacja interesów grupowych, planowanie prowadzi do kolektywizmu a później do totalitaryzmu, uznanie wartości różnorodności oraz pozwolenia by ludzie sami wybierali sobie cele, zwolennik ograniczenia wszelkiej władzy, popiera ład moralny- opiera się na umiejętnościach jednostek związany jest z tradycją i obyczajami
Rawls
Sprawiedliwość…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz