DOKTRYNA SUWERENNOŚCI MONARSZEJ Jean Bodin i jego dzieło Także próba stworzenia naukowych przesłanek polityki
Odrzuca idealne wizje państwa na rzecz koncepcji odwołującej się do doświadczenia i znajomości historii
Zmiana społeczna jako zjawisko naturalne
Związek polityki z naturalnymi warunkami geograficznymi, społecznymi i ekonomicznymi Doktryna państwa i zagadnienie suwerenności Państwo pojawia się w rezultacie konfliktu między rodzinami
Formy państw zmieniają się stosownie do warunków życia
Państwo - sprawiedliwy rząd nad wieloma rodzinami i nad tym, co jest dla nich wspólne, z władzą suwerenną na czele
Sprawowanie władzy zgodnie z zasadami sprawiedliwości bożej i naturalnej
Publiczny charakter władzy nad rodzinami i ich mieniem
Władza suwerenna na czele państwa
Zwierzchnictwo państwowe odznacza się trwałością, stoi ponad prawem, jest nieograniczone w sprawowaniu władzy i nieodpowiedzialne w porządku ziemskim
Suwerenność - najwyższa wobec obywateli i poddanych tudzież nie związana prawami władza; nie można jej dzielić - ustrój mieszany nonsensem
Podstawowe uprawnienie władzy suwerennej - stanowienie i znoszenie prawa
Prawo - sprawiedliwy rozkaz; brak uprawnienia obywateli do przeciwstawienia się legalnej władzy, która narusza prawa boże bądź natury
Postulat konsultowania nakładanych podatków, nakaz ochrony własności; żądanie zrównania mieszczaństwa z prawem innych stanów i zniesienia stosunków feudalnych
Postulat likwidacji przywilejów duchowieństwa, podporządkowania Kościoła władzy świeckiej monarchy Konkluzje Koncepcja państwa świeckiego, odwołująca się do rozległej analizy historycznej i geograficznej
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)